Tunel dla pieszych i rowerzystów powstanie w Strzemieszycach. Ułatwi on przemieszczanie się osobom niepełnosprawnym. Będzie kosztował 9,67 mln zł

Budową tunelu pieszo-rowerowego w Strzemieszycach w Dąbrowie Górniczej zajmie się firma Nowak-Mosty. Inwestycja ma się zakończyć pod koniec 2023 roku.

UM Dąbrowa Górnicza
Tunel powstał już w Ząbkowicach

Tunel pieszo-rowerowy w Strzemieszycach powstanie na przedłużeniu ul. Astrów. Jego długość ma wynieść 50 metrów. Pochylenia po północnej i południowej stronie zostaną zadaszone; będą miały odpowiednio 72 i 47 metrów długości oraz 5,7 m szerokości. Ich budowa ma ułatwić przemieszczanie się rowerzystom i osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

Do tunelu prowadzić będzie 4-metrowy ciąg pieszo-rowerowy. Dla ułatwienie poruszania się osób niewidomych i słabowidzących w przejściu zostaną stworzone ścieżki z wypukłą fakturą, a na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.

Tunel zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne połączenie zarówno z peronami, jak i z obiema częściami dzielnicy – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. – Mamy także w planach stworzenie punktu przesiadkowego w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking dla samochodów i rowerów – dodaje.

Inwestycja warta 9,67 mln złotych

Projektem tunelu zajmie się firma Nowak-Mosty, która następnie go zrealizuje. PKP i PKL planowało wydać na inwestycję 9,25 mln zł, jednak pierwsza zaproponowana oferta wynosiła 13 mln zł. W drugim postępowaniu firma obniżyła koszty do 9,67 mln zł. Decyzją radnych inwestycje miasta wzrosły z 4 625 000 zł na 4 836.991,87 zł. 4 mln dotacji trafi do PKP i PKL jeszcze w 2022 roku, a pozostałe 836,991,87 zł w 2023 roku.

Budowa tunelu pod torami jest częścią projektu na zieloną przestrzeń w rejonie ulicy Stacyjnej. Park w pobliżu stacji ma stać się wizytówką części Strzemieszyc. Plan zakłada również budowę tężni solankowej, która jest w trakcie realizacji.

Pierwszy tunel w mieście powstał w Ząbkowicach w 2018 roku. Inwestycja kosztowała wówczas 8 mln zł, miasto zapłaciło 3,2 mln zł.