Przejazd pod wiaduktem kolejowym nad ulicą Stefana Żeromskiego zamknięto nocą, w poniedziałek, 6 października 2025 roku. Sosnowiecka Pogoń, Będzin i Dąbrowa Górnicza zostały odcięte od reszty Sosnowca i pozostałych miast konurbacji jeśli chodzi o ruch tramwajowy, bowiem przejazd ulicą Stefana Żeromskiego to jedyna możliwa droga między obiema stronami przebudowywanej właśnie trasy kolejowej nr 1 (e65). Od jutra, czyli od piątku, 31 października 2025 roku, ruch ten zostaje czasowo przywrócony. To oznacza przede wszystkim powrót na swoje właściwe trasy tramwajów linii 21 i 27, ale także korekty rozkładów dla niektórych pozostałych połączeń.
Od 31 października 2025 roku:
- Linia tramwajowa nr 21 – zostaje przywrócona stała trasa pomiędzy przystankami (Sosnowiec) Milowice Pętla a (Dąbrowa Górnicza) Tworzeń Huta Katowice, uwzględniając początkowe kursy z zajezdni w Będzinie i końcowe zjazdy do zajezdni w Będzinie;
- Linia tramwajowa nr 28 – wprowadzona korekta rozkładu jazdy na trasie pomiędzy przystankami (Będzin) Osiedle Zamkowe Pętla a (Dąbrowa Górnicza) Tworzeń Huta Katowice, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia autobusowa nr Z-21 – tymczasowa, która zastępowała (w przybliżeniu) odpowiadające, nieobsługiwane fragmenty linii tramwajowych nr 21 i 27, zostanie zawieszona.
Od 1 listopada 2025 roku:
- Linia tramwajowa nr 15 – wprowadzona będzie korekta rozkładu jazdy na trasie pomiędzy przystankami Katowice Plac Wolności a (Sosnowiec) Zagórze Rondo Jana Pawła II, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 24 – wprowadzona będzie korekta rozkładu jazdy na trasie pomiędzy przystankami Sosnowiec Dworzec PKP a (Sosnowiec) Konstantynów Okrzei, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 27 – zostaje przywrócona stała trasa pomiędzy przystankami (Sosnowiec) Kazimierz Górniczy Pętla a (Będzin) Osiedle Zamkowe Pętla, uwzględniając początkowe kursy z zajezdni w Będzinie i końcowe zjazdy do zajezdni w Będzinie;
- Linia tramwajowa nr 26 – wprowadzona będzie korekta rozkładu jazdy na trasie pomiędzy przystankami (Sosnowiec) Milowice Pętla (Sosnowiec) a Mysłowice Dworzec PKP, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 34 – wprowadzona będzie korekta rozkładu jazdy na trasie pomiędzy przystankami Mysłowice Obrzeżna Północna a Mysłowice Dworzec PKP, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 36 – wprowadzona będzie korekta rozkładu jazdy na trasie pomiędzy przystankami (Katowice) Brynów Centrum Przesiadkowe a (Katowice) Zawodzie Zajezdnia, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni.
Oznacza to także, że zostaje czasowo zawieszona obsługa tymczasowych przystanków dla komunikacji zastępczej autobusowej.
Ewentualne dalsze zmiany w organizacji ruchu tramwajów i autobusowej komunikacji zastępczej będą aktualizowane na bieżąco tutaj.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!

Kolejny etap przebudowy wiaduktu kolejowego nad ulicą Żeromskiego zakończony
Połowa wiaduktu została wyburzona wiosną tego roku, kiedy ruch tramwajowy, a także drogowy, rowerowy i pieszych, był wyłączony na miesiąc. Po zakończeniu tamtego etapu prac powrócił tylko ruch tramwajów i pieszych. Ukończony właśnie etap wymagał kolejnego zamknięcia ruchu, które tym razem potrwało niecały miesiąc. Obejmował budowę części nowego wiaduktu, w miejscu rozebranej od wiosny połowy obiektu starego.
Ruch pociągów pomiędzy stacjami Sosnowiec Główny a Będzin już wcześniej odbywał się jednym torem i tak jest nadal. Po dokończeniu budowy „połówek” nowych wiaduktów i torowisk, pociągi zostaną skierowane na nowy tor, a prace wkrótce przeniosą się na obecnie eksploatowaną część infrastruktury, co będzie oznaczało burzenie drugich „połówek” starych wiaduktów. Następnie zaś odbudowanie obiektów w nowej, bardziej funkcjonalnej postaci, to jest umożliwiającej ruch pociągów co najmniej czterema torami, a pod wiaduktami oddzielenie ruchu rowerów, pieszych, samochodów i tramwajów. Niestety odbywa się to zupełnie bez szacunku dla historycznego wyglądu tych obiektów, mimo że deklaracje są zupełnie inne.
Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!
 
   
             
           
           
       
       
        


 
              
 
     	 
     	 
     	 
     	 
          