Przejazd pod wiaduktem kolejowym nad ulicą Stefana Żeromskiego zostanie zamknięty nocą w poniedziałek, 6 października 2025 roku. Sosnowiecka Pogoń, Będzin i Dąbrowa Górnicza zostają odcięte od reszty Sosnowca i pozostałych miast konurbacji jeśli chodzi o ruch tramwajowy, bo to jedyny możliwy przejazd między obiema stronami przebudowywanej właśnie trasy kolejowej nr 1 (e65). Piesi także nie przejdą.

Kolejny etap przebudowy wiaduktu kolejowego nad ulicą Żeromskiego w Sosnowcu
Połowa wiaduktu została wyburzona już wiosną tego roku, kiedy ruch tramwajowy, a także drogowy, rowerowy i pieszych, był wyłączony na miesiąc. Po zakończeniu tamtego etapu prac powrócił tylko ruch tramwajów i pieszych. Rozpoczynany od najbliższego poniedziałku etap będzie obejmował budowę nowego wiaduktu w tym miejscu, a właściwie jego zachodniej połówki. Czas, w którym ruch tramwajów i pieszych ma być tamtędy zawieszony, to niecały miesiąc.
„Musimy dostosować ruch do kolejnego etapu prac inwestycyjnych PKP PLK. Wyłączenie możliwości przejazdów dla tramwajów pod wiaduktem przy ul. Żeromskiego oznacza konieczność zmodyfikowania ich rozkładów jazdy oraz tras. Największe utrudnienia czekają pasażerów linii 21 i 27. Jednocześnie wprowadzamy zmianę, która ma zminimalizować te niedogodności. Uruchomimy autobusową linię komunikacji zastępczej Z-21. Autobusy będą obsługiwać wyłączony z ruchu tramwajowego odcinek, czyli od przystanku Będzin Cmentarz Komunalny do przystanku Milowice Hala Sportowa” — mówi Michał Wawrzaszek – rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Ruch pociągów pomiędzy stacjami Sosnowiec Główny a Będzin już wcześniej odbywał się jednym torem i tak jest nadal. Po dokończeniu budowy „połówek” nowych wiaduktów i torowisk, pociągi zostaną skierowane na nowy tor, a prace przeniosą się na obecnie eksploatowany, co będzie oznaczało burzenie drugich „połówek” starych wiaduktów. Następnie zaś odbudowanie obiektów w nowej, bardziej funkcjonalnej postaci, to jest umożliwiającej ruch pociągów co najmniej czterema torami, a pod wiaduktami oddzielenie ruchu rowerów, pieszych, samochodów i tramwajów. Niestety odbywa się to zupełnie bez szacunku dla historycznego wyglądu tych obiektów, mimo że deklaracje są zupełnie inne.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!
Skrócenie tras tramwajowych i zastępcze, tymczasowe połączenia autobusowe
Najważniejsze zmiany dotyczą dwóch linii tramwajowych, których trasy ulegną skróceniu. Odcinki na trasach (Sosnowiec) Milowice Pętla – (Sosnowiec) Pogoń Akademiki oraz (Będzin) os. Zamkowe Zajezdnia – Sosnowiec Estakada – nie będą obsługiwane przez tramwaje. W tym miejscu zostaną uruchomione tymczasowe, zastępcze połączenia autobusowe. Szczegółowe zmiany wszystkich linii wyglądają następująco:
Od 4 do 5 października 2025 roku:
- Linia tramwajowa nr 36 – będzie wprowadzona korekta rozkładu jazdy na trasie pomiędzy przystankami (Katowice) Brynów Centrum Przesiadkowe a (Katowice) Zawodzie Zajezdnia, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni.
5 października 2025 roku:
- Linia tramwajowa nr 15 – będzie kursować pomiędzy przystankami Katowice Plac Wolności a (Sosnowiec) Zagórze Rondo Jana Pawła II, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 24 – będzie kursować pomiędzy przystankami Sosnowiec Dworzec PKP a (Sosnowiec) Konstantynów Okrzei, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 26 – będzie kursować pomiędzy przystankami: (Sosnowiec) Milowice Pętla (Sosnowiec) a Mysłowice Dworzec PKP, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 27 – będzie kursować pomiędzy przystankami (Sosnowiec) Kazimierz Górniczy Pętla a (Będzin) Os. Zamkowe Zajezdnia, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 34 – będzie kursować pomiędzy przystankami Mysłowice Obrzeżna Północna a Mysłowice Dworzec PKP, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni.
Od 6 października 2025 roku do 31 października 2025 roku (lub do odwołania):
- Linia tramwajowa nr 15 – będzie kursować pomiędzy przystankami Katowice Plac Wolności a (Sosnowiec) Zagórze Rondo Jana Pawła II, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 24 – będzie kursować pomiędzy przystankami Sosnowiec Dworzec PKP a (Sosnowiec) Konstantynów Okrzei, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 21 – będzie kursować po skróconej trasie, pomiędzy przystankami Będzin Cmentarz Komunalny a (Dąbrowa Górnicza) Tworzeń Huta Katowice, uwzględniając początkowe kursy z zajezdni w Będzinie i końcowe zjazdy do zajezdni w Będzinie;
- Linia tramwajowa nr 26 – będzie kursować pomiędzy przystankami: (Sosnowiec) Milowice Pętla (Sosnowiec) a Mysłowice Dworzec PKP, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 27 – będzie kursować po skróconej trasie pomiędzy przystankami (Sosnowiec) Kazimierz Górniczy Pętla a Sosnowiec al. Zwycięstwa, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 34 – będzie kursować pomiędzy przystankami Mysłowice Obrzeżna Północna a Mysłowice Dworzec PKP, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia tramwajowa nr 36 – będzie wprowadzona korekta rozkładu jazdy na trasie pomiędzy przystankami (Katowice) Brynów Centrum Przesiadkowe a (Katowice) Zawodzie Zajezdnia, uwzględniając zmiany tras kursów wyjazdowych z zajezdni i zjazdowych do zajezdni;
- Linia autobusowa nr Z-21 – będzie kursować pomiędzy przystankami (Sosnowiec) Milowice Hala Sportowa a Będzin Cmentarz Komunalny, uwzględniając kursy wyjazdowe i zjazdowe z/do przystanku Sosnowiec Urząd Miasta; ma zastąpić (w przybliżeniu) odpowiadające, nieobsługiwane fragmenty linii tramwajowych nr 21 i 27.

Funkcjonować będą tymczasowe przystanki autobusowe:
- Sosnowiec 3 Maja Wiadukt 31 – zlokalizowany przy ulicy 3 Maja, w rejonie Ronda Praw Kobiet, po stronie Dworca;
- Sosnowiec 3 Maja Wiadukt 32 – zlokalizowany przy ulicu 3 Maja, w rejonie Ronda Praw Kobiet, po stronie tzw „plastrów miodu”;
- (Sosnowiec) Milowice Hala Sportowa 31 i 32 – zlokalizowane na ulicy Przygranicznej, przy Hali Sportowej,
- (Sosnowiec) Pogoń Rybna 31 i 32 – zlokalizowane na ulicy Będzińskiej, w pobliżu skrzyżowania z ulicami Suchą i Rybną (to nowość).

Do przesiadek między tramwajami a autobusową komunikacją zastępczą przewidziane są następujące przystanki:
- Będzin Cmentarz Komunalny – z tramwaju linii nr: 21 do autobusów linii nr: Z21;
- Sosnowiec al. Zwycięstwa – z tramwaju linii nr: 27 do autobusów linii nr Z21;
- Sosnowiec Dworzec PKP – z tramwaju linii nr: 27 do autobusów linii nr Z21.
Ewentualne dalsze zmiany w organizacji ruchu tramwajów i autobusowej komunikacji zastępczej będą aktualizowane na bieżąco tutaj.

Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!