Wykonawcy zostały jeszcze prace wykończeniowe, takie jak nasadzenie trawy w miejscach przewidzianych, uporządkowanie terenu robót i usunięcie usterek, jak na przykład uszkodzone przez ciężki sprzęt kostki brukowe nowego chodnika. Trzeba też będzie drogę oznakować – zarówno poziomo, jak i pionowo oraz zainstalować słupy z oświetleniem.
Pierwsza część obwodnicy obszaru Rojce w Czeladzi gotowa.
Blisko kilometrowy odcinek, którego budowa dobiega właśnie końca, to droga jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu (po jednym w każdym kierunku), wzdłuż której poprowadzono drogę dla rowerów, a obok niej chodnik dla pieszych.
Przy budowie odgałęzienia drogi przewidziano ten sam standard, czyli jezdnię dla samochodów, drogę dla rowerów oraz chodnik, które mają prowadzić w głąb planowanego osiedla.
Pod drogą ułożono niezbędną infrastrukturę, w tym kanalizację odprowadzającą wodę opadową oraz instalację elektryczną dla doświetlenia ulicy i przewody telekomunikacyjne.
O nowej obwodnicy więcej mówiło od października 2023 roku, kiedy to miasto pozyskało środki zewnętrzne w postaci dotacji na budowę pierwszego jej fragmentu. Prace ruszyły około roku później, czyli jesienią 2024.

Po ukończeniu całości planowanej inwestycji droga ma stanowić alternatywę dla połączenia prowadzącego przez śródmieście Czeladzi ulicami Będzińską (DK 94) i Grodziecką. Będzie zatem skrótem łączącym okolice wiaduktu ciągu ulicy Grodzieckiej oraz skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 (ulica Będzińska) z ulicą Północną.
Jednak tym roku powstać ma pierwszy etap tej obwodnicy, to jest od wspomnianego wiaduktu do tyłów hal MPL. Na budowę części drugiej miasto nie ma środków i próbuje je pozyskać.
Celem budowy – poza skomunikowaniem nowych osiedli mieszkaniowych, które przy drodze mają powstać – jest skrócenie czasu przejazdu między DK 94 od strony węzła drogowego z drogą ekspresową S86 dla tych, którzy podróżują między Będzinem, Dąbrową Górniczą, Sosnowcem czy Katowicami a osiedlem przy ulicach: Grodzieckiej, Juliana Tuwima i okolicznymi w Czeladzi, tamtejszym szpitalem oraz będzińskim Grodźcem.
Będzie można dojechać na pole?
„Przygotowany na końcu obecnego odcinka obwodnicy zjazd, teraz prowadzi na pole kukurydzy, ale już za kilka czy kilkanaście miesięcy, poprowadzi na teren budowy nowego osiedla domków jednorodzinnych. Bowiem w tym celu dwa miesiące temu działkę od miasta zakupił prywatny inwestor.” — napisał burmistrz Czeladzi Zbigniew Szaleniec w mediach społecznościowych 22 września 2025 roku.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!
„(…) dzięki czemu inwestycja w budowę obwodnicy już się finansowo zwróciła, a sprzedane pod osiedle mieszkaniowe nieużytkowane dotąd tereny, przyciągną nowych mieszkańców i przynosić będą miastu dochody.” — informował burmistrz miasta 18 sierpnia 2025 tego roku.
Powstanie tam więc nowe osiedle, co jest to zgodne z wcześniejszymi założeniami, o których informowaliśmy w artykule z maja, kiedy prace przy budowie drogi wznowiono.
Przypomnijmy, że inne osiedle już tam od kilkunastu miesięcy powstaje, a dojazd do niego, który obecnie odbywa się z ulicy Będzińskiej, będzie także możliwy z nowej obwodnicy.
„(…) z powodu katastrofalnych wskaźników demograficznych w miastach Śląska i Zagłębia, miedzy gminami trwa dzisiaj swoista walka o mieszkańca, a dzięki nowej drodze na Rojcach może w przyszłości zamieszkać tam bardzo wielu nowych mieszkańców.” — dodał burmistrz Szaleniec.
Budowa w tym miejscu dużego osiedla mieszkaniowego była planowana jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku, do czego jednak nie doszło z powodu kryzysu i bankructwa państwa na skutek gierkowskiej polityki nadmiernego zadłużania i nieefektywnej gospodarki opartej o planowanie centralne zamiast o mechanizmy rynkowe. Koncepcja była jednak inna, to znaczy blokowisko z wysokimi budynkami. Obecnie powstające osiedla to zabudowa znacznie niższa i bardziej przyjazna mieszkańcom jak i mniej zmieniająca krajobraz miasta.
Ile to kosztuje i skąd środki?
Projekt jest realizowany w połowie za środki pochodzące z dofinansowania z Rządowego Funduszu Drogowego, a w połowie ze środków własnych gminy. Ze wspomnianego funduszu Czeladź pozyskała niecałe 3,3 miliona złotych, ale środki te przeznaczone były na dwie inwestycje, czyli:
- obwodnicę obszaru Rojce,
- przebudowę i remont ulicy Bytomskiej.
Ta ostatnia inwestycja jest już zakończona. Kosztowała ponad 1,8 miliona złotych, z czego 1,3 miliona pochodziło z dotacji rządowej. Zatem na budowę obwodnicy obszaru Rojce z dotacji pozostało około 2 miliony złotych. Drugie tyle na ten cel przeznaczyło miasto.
Kolejne etapy prac oraz obecny stan można zobaczyć w galerii.
Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!

Może Cię zainteresować: