Obiekt nad ulicą marszałka Józefa Piłsudskiego, którego budowę zakończono w 1931 roku, przechodzi powoli do historii o czym już wielokrotnie wspominaliśmy. Przebudowa jest tak naprawdę zburzeniem starego wiaduktu w całości i wybudowaniem nowego, który z ledwością będzie przypominał ten zabytkowy (i to tylko kiedy zmruży się dobrze oczy). Obecnie rozebrane i wywiezione jest pół wiaduktu, a w to miejsce wzniesiony jest nowy obiekt. W związku kolejnymi etapami prac, konieczne będzie ponowne zamknięcie przeprawy pod nim całkowicie dla ruchu drogowego i szynowego.
Od 15 listopada zamknięcie wiaduktu na miesiąc. Będą największe jak dotąd korki?
W sobotę, 15 listopada 2025 roku, przejazd pod wiaduktem zostanie zamknięty dla ruchu szynowego i drogowego. W tym czasie samochody, motocykle i inne pojazdy będą musiały korzystać z objazdów. Trasy tramwajów zostaną zmienione, a na części ma zostać wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa, korzystająca z objazdów takich, jak samochody. Utrudnienia mają według planu potrwać dokładnie miesiąc, a ruch ulicą Józefa Piłsudskiego ma zostać przywrócony 14 grudnia tego roku.
Sytuacja jest jednak nieco inna, niż miało to miejsce w na przełomie lutego i marca oraz na początku wakacji. Tym razem możliwości objazdu jest znacznie mniej, gdyż zlikwidowano dwa miejsca, które umożliwiały przedostanie się na drugą stronę torów. I tak:
- nie ma możliwości przejazdu ulicą Stefana Żeromskiego pod wiaduktem kolejowym; obecnie jest on również przebudowywany, a ruch pod nim ma powrócić dopiero w 2026 roku; ruch tramwajowy tamtędy czasowo przywrócono, lecz nie przewidziano nawet czasowego powrotu ruchu samochodowego;
- zlikwidowany na stałe jest przejazd kolejowy między ulicami Chemiczną a Piotrkowską i Stanisława Staszica; co prawda w jego miejsce wybudowano łącznicę ulicy Piotrkowskiej z drogą krajową 94, co miało pozwolić na przeprawę nad torami kolejowymi estakadą w ciągu tej właśnie trasy, ale jednocześnie rozpoczęto remonty ulic Chemicznej i Piotrkowskiej, co skutecznie taką możliwość utrudniało; obecnie na ulicy Piotrkowskiej prac prawie nie ma, ale druga z łącznic jest wciąż niegotowa.
Przypomnijmy też, że podczas obu poprzednich zamknięć przejazdu ulicą Piłsudskiego wiadukt przy ulicy Nowopogońskiej, która stanowi trasę alternatywną, był przebudowywany, a prace, które miały zakończyć się tą jesienią, wydłużyły się. Zatem ta przeprawa i tym razem nie będzie do dyspozycji kierujących.
Dodajmy, iż obecnie ruch jest większy, niż podczas poprzedniego zamknięcia przejazdu ulicą Piłsudskiego, gdyż wówczas przypadało ono na okres letnich urlopów oraz wakacji od szkół.
Jeśli dołożymy do tego kapitalny remont głównej arterii sąsiedniego Będzina, to jest drogi wojewódzkiej 910, o czym pisaliśmy tutaj, zwężenia na drodze krajowej 86 – także w Będzinie – opisywane tutaj, w oraz trwające od kilkunastu tygodni remonty wiaduktów w Katowicach, o czym także pisaliśmy, możemy się spodziewać naprawdę dużych utrudnień.
Wobec powyższych okoliczności można się spodziewać korków znacznie większych, niż to miało na przełomie zimy i wiosny oraz latem. Zaskakującym jest zatem, że mimo tego zdecydowano się na zamknięcie przejazdu ulicą Piłsudskiego zanim dokończona została przeprawa ulicą Nowopogońską.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!
Trzeci z czterech etapów prac w tym miejscu
Obecnie rozpoczynający się, trzeci etap prac, będzie podobny do pierwszego, który rozpoczął się 17 lutego 2025 roku. Objął kompletną rozbiórkę połowy wiaduktu, to jest jej przęseł, podpór i przyczółków. Rozebraną część odbudowano między innymi podczas drugiego zamknięcia przejazdu, które miało miejsce 28 czerwca tego roku. Następnie odtworzono na niej torowiska kolejowe, na które przeniesiono ruch pasażerski, obsługiwany przez całkowicie nowy peron. Tym razem druga część historycznego wiaduktu zostanie zburzona, a następnie będzie odbudowywana, gdy ruch zostanie przywrócony i potem, podczas ostatniego, czwartego zamknięcia przejazdu, na wiosnę przyszłego roku.
Dla pieszych nic się nie zmieniło, tak jak i nie zmieni się tym razem.
Prace są prowadzone etapami, które obejmują 4 zamknięcia ruchu pod wiaduktem na 4-5 tygodni:
- etap I – 17 lutego 2025 roku – 16 marca 2025 roku (rozbiórka połowy wiaduktu);
- etap II – od 28 czerwca do 2 sierpnia 2025 roku (położenie przęseł nad nowymi podporami odbudowanej połowy wiaduktu);
- etap III – od 15 listopada do 13 grudnia (rozbiórka drugiej połowy wiaduktu);
- etap IV – 5 tygodni w okolicach wiosny 2026 roku (położenie przęseł nad nowymi podporami odbudowanej drugiej połowy wiaduktu).
Po każdym z etapów ruch samochodów i tramwajów pod wiaduktem jest czasowo przywracany.
Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!


