Oficjalne otwarcie przejazdu między ulicą Nowopogońską na Pogoni a Placem Kościuszki i dalej ul. 3 Maja w Sielcu nastąpi we wtorek, 23 grudnia 2025 roku. Co prawda nowy wiadukt jest całkowicie ukończony, lecz jezdnia na sporym fragmencie wymaga dokończenia, podobnie chodniki dla pieszych i droga dla rowerów. Zdecydowano się na otwarcie dla usprawnienia ruchu w mieście, gdyż pora zimowa i tak nie pozwala na dokończenie prac przed wiosną.
Pierwszy gotowy wiadukt na modernizowanej linii kolejowej między Katowicami a Będzinem
Przejazd ulicą Nowopogońską zamknięto w marcu 2025 roku w związku z przebudową linii kolejowej nr 1 / e65 na odcinku między Katowicami-Szopienicami Południowymi a Będzinem. Podobnie jak pozostałe, wiadukt był w połowie rozebrany, a w to miejsce powstała powstała połowa nowego, o poprawionych parametrach. Po zakończeniu tego etapu prac, tak samo uczyniono z drugą częścią. Obiekt nad ul. Nowopogońską jest pierwszym, ukończonym w całości, w ramach wielkiej inwestycji kolejowej.

Większa przepustowość górą i dołem
Poprzedni wiadukt miał ograniczoną w każdej płaszczyźnie przepustowość – zarówno jeśli chodzi o ilość torów, jak i ruch samochodowy. Pojazdy jadące dołem nie mogły się mijać, w związku z tym już od dawna ruch tam odbywał się tylko w jednym kierunku; również przepustowość pionowa (wysokość ciężarówek) była ograniczona. Nowy, większy obiekt, pozwolił na:
- ułożenie na górze aż czterech torów kolejowych – dwóch dla ruchu dalekobieżnego i dwóch dla ruchu aglomeracyjnego,
- powiększenie prześwitu pionowego – ma być możliwy przejazd dołem praktycznie wszystkich samochodów ciężarowych, udających się kierunku magazynów na terenie dawnej huty oraz innych w tej okolicy,
- poszerzenie jezdni i wytyczenie na jej szerokości dwóch pasów, prowadzących w przeciwnych kierunkach, co było przez ostatnie kilkadziesiąt lat niemożliwe,
- wydzielenie drogi dla rowerów.
Ponadto zastąpiono stary tunel dla pieszych nowym.

Pomimo
pogłębienia, problemy z zalewaniem przejazdu, znane z przeszłości,
mają się zmniejszyć, a to dzięki zmodernizowaniu systemu
odprowadzania wód opadowych.
Dla kolei kluczowe jest zwiększenie liczby torów, co zwiększy przepustowość pociągów. Ma to szczególne znaczenie przy ewentualnych awariach lub opóźnieniach – dzięki dodatkowym torom pociągi nie będą musiały na siebie czekać w razie problemów. Możliwe będzie też zwiększenie częstotliwości kursów, zarówno lokalnych, jak i dalekobieżnych.
Nie udało się zdążyć ze wszystkim przed zimą.
Poza zburzeniem starego i budową nowego wiaduktu, prace objęły też drogę na odcinku od kilkunastu metrów po stronie Pogoni do niemal całego odcinka w stronę ulicy 3 Maja w Sielcu. Zarówno jeśli chodzi o jezdnię, jak i chodniki.
Droga, którą trzeba było zburzyć całkowicie, została odtworzona w zmienionej, poprawionej formie niemal całości. Nie zdecydowano się na ułożenie ostatniej warstwy ścieralnej (wierzchniego asfaltu) ze względu na zbyt niską temperaturę powietrza i ilość wilgoci. To mogłoby się skończyć szybkimi usterkami nawierzchni, dlatego zdecydowano, że ten etap zostanie odłożony do wiosny. Mimo tego wymalowano tymczasowo oznaczenia poziome. Nieco gorzej jest po stronie placu Kościuszki. Odcinek nieobjęty pracami (aż do ulicy 3 Maja) jest w złym stanie. Nawierzchnia jest dziurawa, nierówna i brak jest wyraźniej skrajni. Wykonawca i na tym odcinku wymieni nawierzchnię, ale dopiero, kiedy się ociepli.
„Mamy w planie zrobić to wiosną, prawdopodobnie w marcu. Gdyby jednak warunki na to nie pozwalały, to przełożymy plany na czas, aż przejazd ulicą Piłsudskiego będzie ponownie otwarty po planowanym na kwiecień 2026 roku miesięcznym zamknięciu. Nie chcemy zamykać obu przejazdów w tym samym czasie” — powiedziała redakcji 24Zagłębie przedstawicielka inwestora – «Polskich Linii Kolejowych» S. A..

Pomysł,
by otworzyć przejazd i przejście pod wiaduktem teraz, nie czekając
aż wszystko będzie gotowe, wydaje się być bardzo dobrym. To
poprawi komunikację w mieście, zarówno samochodową jak i pieszą,
przynajmniej na 3 dodatkowe miesiące.
To, co niepokoi, to fakt, że
będzie nie udało się dokończyć dróg dla pieszych.
Byliśmy na miejscu już w ubiegłym tygodniu i ruch pieszy, choć
nieoficjalnie, odbywa się tam bez widocznych, formalnych ograniczeń.
Jednak chodnik po stronie placu Kościuszki urywa się w pewnym
momencie i przechodzi w rozkopany teren, bez żadnego ostrzeżenia. O
ile w dzień nie powinno to stanowić większego problemu, to po
zmroku już może nim być. Dlatego pieszym zalecamy ostrożność –
zarówno jeśli chodzi o patrzenie pod nogi (warto zaopatrzyć się w
latarkę) jak i na boki. Barierek jeszcze nie zainstalowano, a
tymczasowe ogrodzenie nie wydaje się być wystarczająco bezpieczne
– zwłaszcza, że chodnik poprowadzony jest znacznie wyżej, niż
jezdnia. Mówiąc wprost – lepiej się o płot nie opierać ani na niego nie zatoczyć. Raczej do jutra tego problemu wykonawca nie rozwiąże, więc
ostrożność jest wskazana.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!
Roboty na pozostałych wiaduktach trwają
Drugi z wiaduktów na granicy Pogoni i Sielca – czyli nad ulicą Stefana Żeromskiego – jest na najmniej zaawansowanym etapie prac. Tam drążony jest tunel, który pozwoli oddzielić całkowicie ruch pieszy od drogowego. Na razie gotowa jest około jego połowa, podobnie jak samego, nowego wiaduktu. Ten także będzie większy w każdym wymiarze i pozwoli na ułożenie czterech torów kolejowych na górze, a na dole pomieści ruch samochodowy, tramwajowy i wydzieloną drogę dla rowerów. Zakończenie prac planowane jest na pierwszy kwartał 2027 roku, a więc za ponad rok.
Największy z obiektów, czyli wiadukt nad ulicą Józefa Piłsudskiego, na granicy śródmieścia i Starego Sosnowca, ma być ukończony w trzecim kwartale 2026 roku. Jednak ruch pod nim ma być zamknięty jeszcze tylko raz, prawdopodobnie w kwietniu, na około 5 tygodni. Szczegóły tego zadania opisywaliśmy tutaj.

Brak przejścia między dworcem kolejowym a jedynym peronem
19 stycznia 2026 roku zaczyna się etap największej uciążliwości dla pasażerów kolei, korzystający z głównej stacji w Sosnowcu. Ze względu na konieczność przebudowy wejść na peron nr 2, na którym obecnie trwają prace rozbiórkowe, zostanie zamknięty tunel podziemny dla pieszych pomiędzy ulicami 3 Maja a Jana Kilińskiego. Podobne zamknięcie miało miejsce w tym roku, kiedy budowano wyjścia na nowopowstający peron nr 3. Wówczas jednak nie było tylko połączenia stacji z ulicą Kilińskiego.
Teraz sytuacja jest bardziej skomplikowana, gdyż jedynym czynnym peronem na stacji jest właśnie ten nowy, trzeci. Ponieważ wejście na peron drugi znajduje się pomiędzy czynnym peronem a budynkiem dworca, zamknięcie tunelu w tym miejscu skomplikuje istotnie życie pasażerom pociągów. Aby dostać się z dworca na peron, będą musieli iść naokoło, czyli tunelem dla pieszych wzdłuż ulicy Józefa Piłsudskiego. To oznacza spore obejście, bo dodatkowy ponad kilometr (1,1 km).
Aby zmniejszyć dolegliwość utrudnienia, uruchomiony będzie specjalny autobus, kursujący z dużą częstotliwością – co 10 minut w godzinach zwiększonego ruchu lub co 20 minut w pozostałym czasie. Kursy będą odbywać się w pętli, począwszy od dworca autobusowego przy ulicy Mościckiego, przez dworzec kolejowy Sosnowiec Główny po wejście do tunelu przy ulicy Jana Kilińskiego, a następnie z powrotem – przez dworzec kolejowy aż do dworca autobusowego.
«Polskie Linie Kolejowe» zapewniają, że przejazd ulicą Piłsudskiego pod wiaduktem nie zostanie tymczasowo zamknięty aż do momentu, kiedy tunel między dworcem a peronem nie zostanie ponownie otwarty. Podróżni powinni jednak do każdej podróży doliczyć wydłużony czas dojścia na peron i z peronu.
Przy wejściu na peron nr 3, do którego dostęp będzie jedynie od ulicy Jana Kilińskiego, zostanie tymczasowo ustawiony biletomat, w którym będzie można kupić bilety kolejowe. Przewoźnicy zapowiedzieli, że przez czas zamknięcia tunelu nie będą naliczać dodatkowych opłat za wystawienie biletu w pociągu pasażerom, którzy wsiedli na stacji Sosnowiec Główny.
Utrudnienia związane z zamknięciem tunelu mają potrwać około trzech miesięcy.

Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!


