Ekipa monterska pojawiła się na placu Stulecia w środę rano, 12 listopada 2025 roku i przystąpiła do demontażu starych (nie)ruchomych schodów.

Kolejny remont nieopłacalny. Będą nowe schody ruchome na „Patelni” w Sosnowcu
Urządzenie przestało funkcjonować na początku lutego tego roku. Nie był to pierwszy raz w jego historii.
Schody ruchome zainstalowano je podczas wielkiej przebudowy śródmieścia Sosnowca w latach 1998-2001, podczas której wydrążono tunel pod dworcem kolejowym, łącząc istniejące przejścia podziemne pod ulicą 3 Maja i pod peronami, w kierunku ulicy Jana Kilińskiego. Wówczas część placu Stulecia, zwanego potocznie „Patelnią”, znalazła się poniżej poziomu ulicy. Komunikację zapewniły tradycyjne schody, lecz zainstalowano także windy oraz schody ruchome, które są właśnie demontowane. Urządzenie umieszczone pod charakterystycznym zadaszeniem działało w jednym kierunku, to znaczy w górę.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!
Schody ulegały awariom kilkukrotnie. Największy remont przeprowadzono w 2015 roku, kiedy zamknięto je na około 2 miesiące, celem przeprowadzenia wymiany i naprawy niektórych podzespołów oraz konserwacji. Otwarto je ponownie 10 listopada, a koszt operacji wyniósł 147 tysięcy złotych.
10 miesięcy przestoju schodów. I to nie koniec
Po awarii z początku lutego tego roku podjęto decyzję o wymianie urządzenia na nowe uznając, że do starych schodów będzie coraz trudniej o części, które są po ponad dwóch dekadach eksploatacji mocno zużyte.
10 marca opublikowano ogłoszenie o postępowaniu przetargowym pod tytułem Wymiana schodów ruchomych zlokalizowanych w Śródmiejskim Centrum Handlowo-Usługowo-Biurowym, ul. Warszawska 3 w Sosnowcu, z terminem składania ofert do 28 marca.

W jego wyniku wyłoniono wykonawcę, to jest firmę «Lift Katowice» sp. z o. o. z Sarnowa (powiat będziński). Wykonawca oraz zamawiający, którym formalnie jest Miejski Zarząd Zasobów Lokalowych w Sosnowcu jako zarządzający obiektem, podpisali umowę 9 maja, z terminem realizacji do 9 października 2025 roku. Jej wartość to 346.860 złotych.
Jak widać, realizacja umowy rozpoczęła się ponad miesiąc po upłynięciu terminu zakończenia określonego w jej treści. MZZL nie podał informacji, kiedy spodziewa się zakończenia prac. Przy okazji warto nadmienić, że mimo kilkumiesięcznego opóźnienia do sprawy (nie)ruchomych schodów przystąpiono dość szybko, gdyż przetarg ogłoszono miesiąc po awarii. W mniej uczęszczanych miejscach, gdzie uszczerbek wizerunkowy dla miasta jest potencjalnie mniej dotkliwy, sprawy się ciągną znacznie dłużej lub nie są załatwiane wcale. Doskonałym przykładem jest niedziałająca od bardzo dawna winda na „Ślimak”.

Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!


