O otwarciu tunelu poinformowała firma PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w komunikacie prasowym z 13 sierpnia 2025 roku:
„Dziś udostępniliśmy pieszym i rowerzystom wygodne i bezpieczne przejście pod torami na ul. Chemicznej w Sosnowcu. Nowy obiekt powstał w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego i zwiększy bezpieczeństwo oraz usprawni przejście na drugą stronę torów, bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami. Do tunelu od strony ul. Chemicznej i Piotrkowskiej prowadzą schody, windy i pochylnie. Tuż obok, budowany jest nowy przystanek kolejowy Sosnowiec Środula, z którego podróżni skorzystają po zakończeniu inwestycji, planowanym na II kwartał 2027 r.”
Tunel pieszo-rowerowy pod linią kolejową nr 1 / e65 w Sosnowcu-Środuli otwarty
Dokładniej mówiąc – to przejazd drogowo-kolejowy między ciągiem ulic: Piotrkowską i Stanisława Staszica (Konstantynów) z jednej strony, a ulicą Chemiczną (Środulka) z drugiej. Wejścia dla pieszych za pomocą schodów oraz wind umieszczone są w pobliżu przejazdu, który od dziś całkowicie zamknięto na stałe.
Jeśli chodzi o wjazdy dla rowerów, to są one nieco oddalone od tego miejsca, co umożliwiło ich łagodny przebieg, bez nadmiernego nachylenia. Dzięki temu, w razie konieczności (na przykład w przypadku awarii wind), zjazdy dla rowerów powinny być dostępne dla osób na wózkach inwalidzkich.
Co ciekawe – mimo że tunel jest wspólny – droga dla pieszych jest oddzielona barierką od drogi dla rowerzystów. Wydaje się to być dobrym pomysłem, aby uniknąć ewentualnych niesnasek pomiędzy grupami użytkowników.

Wieczorem udało nam się osobiście sprawdzić, jak wygląda oddany do użytku dziś obiekt
Wjazdy dla rowerów są łatwe do przeoczenia – z ulicy Chemicznej, gdyż jest dość ukryty, a z ulicy Piotrkowskiej, gdyż droga jest rozkopana i tak naprawdę nie powinien odbywać się na niej ruch. Ale wszystko wydaje się na tyle zabezpieczone, że my nie widzimy powodu, by się „czepiać”. Po ukończeniu przebudowy obu ulic wjazdy do tunelu będą zapewne łatwiej widoczne. Sam przejazd jest bardzo w porządku, nie mamy zastrzeżeń.,
Zejścia schodami dla pieszych wyglądają także dobrze. Nie testowaliśmy jednak wind. Wszystko wygląda tak, jakby miało być jeszcze wykańczane (ściany są z „gołego betonu, ale przy posadzce jest niewielki cokolik, jakby zaczątek ewentualnego wykończenia w przyszłości). Jednak zarówno tunel, jak i zjazdy i zejścia są oświetlone. Co warto podkreślić – wszystko jest zadaszone od samego początku zjazdów / zejść do tunelu.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!

Przypominamy, że przejazd kolejowy, który dziś został ostatecznie całkowicie zamknięty, będzie zlikwidowany. W maju został zamknięty jedynie dla ruchu samochodów / motocykli, z związku z oddaniem jednej z łącznic z ulicy Piotrkowskiej z drogą krajową nr 94 w kierunku Katowic, co sygnalizowaliśmy w tym artykule. Naszym zdaniem stało się to zdecydowanie zbyt wcześnie, gdyż druga z kompletu łącznic nie była jeszcze gotowa (to jest ulicy Piotrkowskiej z z DK94 w kierunku Dąbrowy Górniczej), ale przede wszystkim dlatego, że:
- rozkopano ulice Chemiczną i Piotrkowską, więc i tak objazd nie jest możliwy dla wszystkich,
- stan estakady w drodze krajowej nr 94 budzi poważne wątpliwości i nie wiadomo, czy nie trzeba jej będzie zamknąć w trybie nagłym, o czym szeroko informowaliśmy tutaj.
Jednak oddanie tunelu pod torami dla pieszych i rowerzystów wydaje się być ze wszech miar sensownym krokiem, który pozwoli skrócić czas, tracony dotąd bezsensownie na zamykanym bardzo często przejeździe, zazwyczaj przedwcześnie. Powinno się też zwiększyć bezpieczeństwo ze względu na to, że najbardziej niecierpliwi będą mieli bezpieczną drogę pod torami zamiast nielegalnego omijania rogatek, jak dotąd miało to miejsce bardzo często.

Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!