O nowej obwodnicy więcej się mówi od października 2023 roku, kiedy to miasto pozyskało środki zewnętrzne w postaci dotacji na budowę pierwszego jej fragmentu. Prace ruszyły około roku później, czyli jesienią 2024 roku i po kilku miesiącach można ocenić ich postęp.
„Jest już pod ziemią kanalizacja burzowa, teletechnika i okablowanie elektryczne. Teraz czas na korytowanie i układanie krawężników. Za kilka miesięcy obwodnica będzie gotowa otwierając nam kolejne tereny pod budownictwo mieszkaniowe.” –
– napisał 24 kwietnia 2025 roku Burmistrz Miasta Czeladź Zbigniew Szaleniec w mediach społecznościowych.
My także sygnalizowaliśmy, że powstanie tutaj.
Obwodnica obszaru Rojce w Czeladzi zaczyna być widoczna
Efekty prac są już zauważalne, gdyż rozpoczęło się korytowanie i układanie krawężników, dzięki temu zarysowuje się ślad drogi. Wzdłuż będą wybudowane chodniki dla pieszych oraz droga dla rowerów. Kostka brukowa jest już układana, a spod ziemi wystają elementy powierzchniowe systemu odprowadzenia wody opadowej, czyli tzw. kanalizacji deszczowej / burzowej.

Po ukończeniu całości planowanej inwestycji droga ma stanowić alternatywę dla połączenia prowadzącego przez śródmieście Czeladzi ulicami Będzińską (DK 94) i Grodziecką. Będzie to zatem skrót łączący okolice wiaduktu w ciągu ulicy Grodzieckiej oraz skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 (ulica Będzińska) z ulicą Północną. Jednak na razie, w tym roku, powstać ma pierwszy etap tej obwodnicy, to jest od wspomnianego wiaduktu do tyłów hal MPL.

Po co to wszystko?
Celem budowy jest skrócenie czasu przejazdu między DK 94 od strony węzła drogowego z drogą ekspresową S86 dla tych, którzy podróżują między Będzinem, Dąbrową Górniczą, Sosnowcem czy Katowicami a osiedlem przy ulicach: Grodzieckiej, Juliana Tuwima i okolicznymi w Czeladzi, tamtejszym szpitalem oraz będzińskim Grodźcem. Władze miasta liczą, że uda się także dzięki temu przeznaczyć tereny obszaru Rojce pod inwestycje, w tym mieszkaniowe. Warto dodać, że w okolicy budowane jest już osiedle przy ulicy Będzińskiej.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!
Ile to kosztuje i skąd środki?
Projekt jest finansowany w połowie z dofinansowania z Rządowego Funduszu Drogowego, a w połowie ze środków własnych gminy. Ze wspomnianego funduszu Czeladź pozyskała niecałe 3,3 miliona złotych, ale środki te przeznaczone były na dwie inwestycje, czyli:
- obwodnicę obszaru Rojce,
- przebudowę i remont ulicy Bytomskiej.
Ta ostatnia inwestycja jest już zakończona. Kosztowała ponad 1,8 miliona złotych, z czego 1,3 miliona pochodziło z dotacji rządowej. Zatem na budowę obwodnicy pozostało do wykorzystania około 2 miliony złotych z dofinansowania. Drugie tyle na ten cel przeznaczy miasto.
Budowa pierwszego etapu, o którym jest mowa w artykule, ma zakończyć się w tym roku.
Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!