Wiadukt kolejowy nad ulicą marszałka Józefa Piłsudskiego, którego budowę zakończono w 1931 roku, przechodzi powoli do historii o czym już wielokrotnie wspominaliśmy. Przebudowa jest tak naprawdę zburzeniem starego wiaduktu w całości i wybudowaniem nowego, który z ledwością będzie przypominał ten zabytkowy (i to tylko kiedy zmruży się dobrze oczy). Dotychczas rozebrano i wywieziono pół wiaduktu, a w to miejsce wzniesiono nową konstrukcję, daleko odbiegającą wyglądem od oryginalnej. Na czas rozbiórki konieczne było zamknięcie przejazdu pod nim wiosną tego roku na 4 tygodnie, a w związku z budową nowego kończy się 5-tygodniowy okres obecnego zamknięcia. Identyczna sytuacja, czyli jeszcze dwukrotne zamknięcie, będzie miała miejsce w związku z rozbiórką i odbudową drugiej części wiaduktu.

W piątek wraca pod wiadukt ruch kołowy i szynowy. Czasowo
W piątek, 1 sierpnia 2025 roku, w godzinach rannych, otwarty będzie ponownie wiadukt nad ulicą Józefa Piłsudskiego w Sosnowcu dla ruchu kołowego (samochody, motocykle, autobusy i inne pojazdy – z wyjątkiem ciężarówek) i szynowego (tramwaje).
Dla ruchu pieszego nic się nie zmienia. Podobnie dla ruchu rowerowego, dla którego przejazd przez sąsiadujące rondo Praw Kobiet od strony ulicy Henryka Sienkiewicza w kierunku Katowic jest bardzo problematyczny wobec kończącej się wcześniej drogi dla rowerów bez możliwości kontynuacji jazdy ze względu na bariery. Rowerzyści poruszający się tędy od lat spotykają się z agresją niektórych kierowców samochodów, którzy nie rozumieją sytuacji, z jaką mierzą się rowerzyści.
Utrzymany zostaje w dalszym ciągu zakaz wjazdu dla samochodów ciężarowych – te muszą się poruszać objazdami od samego początku prac budowlanych wczesną wiosną tego roku.
Zmiany w trasach i rozkładach jazdy tramwajów oraz autobusów opisujemy w osobnym artykule.

Nowe tory na nowej części wiaduktu
W czasie pięciotygodniowego okresu zamknięcia przejazdu dla ruchu zamontowano stalowe, 24-metrowe belki , stanowiące zasadniczą część konstrukcji nowego przęsła, które przygotowano pod ułożenie nowych torowisk. Jednocześnie kontynuowane były prace betoniarskie przy nowych przyczółkach dla podpór obiektu.
W kolejnym etapie prowadzone będą roboty związane z ułożeniem nowych torowisk (tory numer 1 i 3). Jeśli nic się nie wydarzy, to po nowej części wiaduktu pociągi pojadą z końcem października tego roku. Wówczas prace będą mogły się przenieść sąsiednią (starą) część obiektu.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!
To koniec drugiego z czterech etapów prac w tym miejscu
Pierwszy etap prac rozpoczął się 17 lutego 2025 roku. Objął kompletną rozbiórkę połowy wiaduktu, to jest jej przęseł, podpór i przyczółków. Ruch samochodów i tramwajów pod wiaduktem został wówczas całkowicie zamknięty. Dla pieszych nic się nie zmieniło, tak jak i nie zmieni się tym razem. Ruch kolejowy puszczono jednym torem i w związku z tym pociągi towarowe skierowano na alternatywne trasy, a rozkłady połączeń pasażerskich skorygowano.
Był to pierwszy dzień ferii zimowych i celowo został taki termin wybrany, by ograniczyć uciążliwość przynajmniej przez dwa tygodnie. W sumie prace miały trwać 4 tygodnie, ale udało się je zakończyć dwa dni przed terminem. Przez ten czas korzystanie z komunikacji miejskiej było mocno utrudnione, szczególnie tramwajowej. Jeśli chodzi o autobusy to było nieco lepiej, ale i one musiały zmienić trasy i stać w korkach, podobnie jak podróżujący samochodami.
Prace mają być prowadzone w 4 etapach, z których każdy ma trwać około miesiąca:
- etap I – 17 lutego 2025 roku – 16 marca 2025 roku (rozbiórka połowy wiaduktu);
- etap II – od 28 czerwca do 31 lipca 2025 roku (położenie przęseł nad nowymi podporami odbudowanej połowy wiaduktu);
- etap III – 4 tygodnie na przełomie listopada i grudnia 2025 roku (rozbiórka drugiej połowy wiaduktu);
- etap IV – 5 tygodni w okolicach wiosny 2026 roku (położenie przęseł nad nowymi podporami odbudowanej drugiej połowy wiaduktu).
Po każdym z etapów ruch samochodów i tramwajów pod wiaduktem ma być przywracany.

Dobrą informacją jest taka, że prawdopodobnie uda się otworzyć przebudowywany właśnie i zamknięty na cały czas tej budowy przejazd pod wiaduktem ulicą Nowopogońską w okolicach placu Tadeusza Kościuszki. Nowy przejazd ma być dwukierunkowy, co powinno zmniejszyć uciążliwości komunikacyjne w związku z ponownym zamknięciem wiaduktu nad ulicą Józefa Piłsudskiego pod koniec roku. Dlaczego to jest tak ważne, pisaliśmy szczegółowo tutaj.
Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!