Decyzja o budowie łącznic ulicy Piotrkowskiej z drogą krajową nr 94 (al. Zagłębia Dąbrowskiego), poprzez przebudowę ulicy Północnej, została podjęta w wyniku planów modernizacyjnych linii kolejowej nr 1 (pokrywającej się z linią E65 w naszym regionie). Kolejowy ruch lokalny (aglomeracyjny) ma być oddzielony od dalekobieżnego i towarowego, co wiąże się ze wzrostem przepustowości szlaku. Dodatkowo powstaje nowy przystanek kolejowy (Sosnowiec Środula) dla ruchu lokalnego.
Oszacowano, że z powyższych powodów obecnie funkcjonujący przejazd kolejowy w płaszczyźnie drogi, pomiędzy ulicami Chemiczną oraz Piotrkowską i Stanisława Staszica, musiałby być zamykany jeszcze częściej, niż jest obecnie, w sumie nawet do 20 godzin na dobę, co uczyniłoby to miejsce niemal niedrożnym.

Nowe łącznice drogowe skomunikują ulicę Piotrkowską w Sosnowcu z DK 94
Zdecydowano, że dotychczasowy przejazd kolejowy w płaszczyźnie drogi zostanie zlikwidowany, zaś ruch skierowany nad torami nieodległą estakadą w ciągu DK 94. Jednak aby to było możliwe, konieczne jest skomunikowanie ulicy Piotrkowskiej z tą estakadą poprzez budowę łącznic. Nowy węzeł typu połowicznego (niepełny) i powstanie przy wykorzystaniu i przebudowie dotychczasowej ulicy Północnej. I tak:
- możliwy będzie wyjazd z ulicy Piotrkowskiej na DK 94 w kierunku węzła z S86 czyli Katowic i Będzina, natomiast nie będzie możliwy zjazd z tej trasy na ulicę Piotrkowską dla tych, którzy poruszają się od strony Dąbrowy Górniczej;
- możliwy będzie zjazd z DK 94 na ulicę Piotrkowską, dla jadących od węzła z S86, natomiast nie będzie można wjechać z ulicy Piotrkowskiej na DK 94 w stronę Dąbrowy Górniczej.

Ponieważ po drugiej stronie torów kolejowych funkcjonuje już od dawna pełen węzeł drogowy (ulica Będzińska), takie rozwiązanie w pełni zastąpi wkrótce zlikwidowany przejazd kolejowy.
Prace budowlane rozpoczęły się w pierwszym kwartale 2024 roku. Jutro, to jest 8 maja 2025 roku, zostanie oddana do ruchu jedna z łącznic, to jest z ulicy Piotrkowskiej w kierunku węzła drogi krajowej nr 94 z drogą ekspresową S86, czyli w stronę Będzina i Częstochowy oraz Katowic i Tych.

„…wybudowaliśmy wjazd na DK94 z ul. Północnej w kierunku Katowic, który udostępnimy kierowcom 8 maja. Oddanie do ruchu obecnie zwężonego prawego pasa w kierunku Dąbrowy Górniczej planujemy na 20 maja. Jest to warunek niezbędny do zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Chemicznej dla ruchu samochodowego. Docelowo, jeszcze w czerwcu oddamy do użytku wyjazd z DK94 na ul. Północną w kierunku Dąbrowy Górniczej.” –
– poinformowała w komunikacie prasowym Katarzyna Głowacka – Rzeczniczka Prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..
Z powyższego komunikatu wynika więc, że ze zwężeniem DK 94 w kierunku przeciwnym kierowcy będą borykać się jeszcze niecałe dwa tygodnie. Patrząc na stan zaawansowania prac (lewy pas jezdni jest budowany od podstaw) należy chyba uznać podany termin za ambitny.

Dłużej, bo do czerwca tego roku, trzeba będzie poczekać na ukończenie budowy łącznicy w tym miejscu, to jest prowadzącą z DK 94 (w kierunku Dąbrowy Górniczej) na ulicę Północną, a dalej Piotrkowską. Jednak należy pamiętać, że zjazd z trasy na ulicę Północną od dawna jest możliwy nieco dalej, na skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną, w pobliżu centrum handlowego „Auchan”.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!
Przejazd kolejowy między Konstantynowem i Środulą a Środulką i Pogonią zostanie zlikwidowany
Z komunikatu wynika, że także w czerwcu zostanie zamknięty dla ruchu samochodowego dotychczasowy przejazd kolejowy między ulicami Stanisława Staszica i Piotrkowską a Chemiczną.
„Piesi i rowerzyści będą korzystali z przejazdu w poziomie szyn przy ul. Chemicznej do czasu udostępnienia im przejścia pod torami, co jest planowane na III kwartał br. Nowy obiekt powstaje w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego i zwiększy bezpieczeństwo oraz usprawni przejście na drugą stronę torów, bez konieczności oczekiwania na przejeździe. Obiekt będzie też połączony z peronami nowego przystanku Sosnowiec Środula za pomocą schodów, pochylni i wind. Podróżni skorzystają z przystanku po zakończeniu inwestycji, planowanym na II kwartał 2027 r.” –
– czytamy dalej w komunikacie PKP PLK S.A..

Czy naprawdę trzeba to wszystko robić jednocześnie?
Komunikaty o postępach inwestycji w infrastrukturę brzmią bardzo dobrze, choć nasuwa się podstawowe pytanie, które powtarza wiele osób przemieszczających się samochodami po Sosnowcu każdego dnia – czy to wszystko trzeba było robić jednocześnie?
Przypomnijmy, że trwający remont linii kolejowej nr 1 na odcinku Katowice-Szopienice Płd. – Będzin jest inwestycją kompleksową i rozległą, która obejmuje przebudowę wszystkich obiektów na tym odcinku, takich jak wiadukty, mosty, przejazdy drogowo-kolejowe, przejścia, przepusty itd.. Wiąże się to z koniecznością czasowego ograniczenia lub wstrzymania ruchu w niektórych miejscach. I tak:
- budowa łącznic, o których piszemy wyżej, trwa już ponad rok, co wiąże się ze zwężeniami i korkami na DK 94 w tym czasie;
- rozbiórka starego i budowa nowego wiaduktu nad ulicą Nowopogońską trwa od kilku miesięcy i oznacza całkowite wyłączenie tej przeprawy dla ruchu kołowego i pieszego;
- rozbiórka starego i budowa nowego wiaduktu nad ulicą Stefana Żeromskiego rozpoczęła się niedawno i oznacza kilkutygodniowe, czasowe wyłączenia tej przeprawy dla ruchu samochodów i motocykli, tramwajów, rowerów i pieszych;
- rozbiórka starego i budowa nowego wiaduktu nad ulicą Józefa Piłsudskiego (zwanego kiedyś tunelem katowickim) rozpoczęła się niedawno i oznacza kilkutygodniowe, czasowe wyłączenia tej przeprawy dla ruchu autobusów, samochodów motocykli i tramwajów.
Zlikwidowanie przejazdu kolejowego, o którym mowa wyżej, jeszcze w maju, wyłączy możliwość przejechania samochodem na drugą stronę torów w tym miejscu podczas kolejnych, planowanych zamknięć przejazdów ulicami Piłsudskiego i Żeromskiego.
Takie inwestycje planuje się przecież na długo przed przystąpieniem do realizacji. Stąd samo nasuwaj się pytanie – dlaczego niektórych etapów (jak choćby budowa wyżej opisanych łącznic) – nie wykonano wcześniej, by utrudnienia nie kumulowały się w tym samym czasie?

Warto dodać, że estakada nad torami w ciągu DK 94, do której prowadzą oddawane właśnie łącznice, jest w złym stanie technicznym i w nieodległym czasie będzie konieczny albo jej bardzo poważny (kosztowny i czasochłonny) remont, albo rozbiórka i budowa nowego obiektu.
Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!