Dopływ ciepłej wody do bloków przy ulicy Krakowskiej w czeladzkich Piaskach nastąpił w środę, 4 czerwca 2025 roku, w godzinach rannych. Dostawę wznowiono w czwartek, 5 czerwca, po południu. Niemal identyczna sytuacja dotknęła mieszkańców osiedla dwa lata temu, kiedy ciepła woda z kranów przestała lecieć tam we wtorek, 6 czerwca 2023 roku do południa, a następnego dnia po południu – pojawiła się znowu.
Zaległości płatnicze spółdzielni powodem odcięcia ciepłej wody w Czeladzi-Piaskach
O sprawie pisali mieszkańcy na czeladzkich forach internetowych, interweniowała też w spółdzielni radna miejska Patrycja Juszczyk. Wszystko wskazywało na to, że przerwy w dostawach ciepłej wody nie są konsekwencjami planowanych prac konserwatorskich czy awarii, ale wynikiem sporu o pieniądze między dostawcą ciepłej wody a zarządzającą budynkami spółdzielnią.

W związku z tym, w piątek, 6 czerwca 2025 roku, zwróciliśmy się telefonicznie do Spółdzielni Mieszkaniowej „Saturn” w Czeladzi z prośbą o wyjaśnienia.
„Korzystamy z dwóch dostawców ciepła dla budynków będących w naszych zasobach. «Tauron Ciepło» oraz «SCE Jaworzno III». Bloki przy ulicy Krakowskiej jako jedyne korzystają z tego drugiego podmiotu. Faktycznie taka sytuacja miała miejsce przedwczoraj, ale natychmiast uregulowaliśmy fakturę i ciepła woda wróciła do mieszkańców następnego dnia. Błąd był po naszej księgowości, która zapomniała uregulować na czas należności. Nie mamy problemów z płynnością, faktury na kilkaset tysięcy złotych to nie jest duży problem w porównaniu z ogólnymi wydatkami spółdzielni.” – powiedział nam Wiceprezes S. M. „Saturn” Andrzej Źrałek.
Byliśmy ciekawi, czy faktycznie dostawca ciepła jest tak niecierpliwy, jak przedstawiono nam to w spółdzielni twierdząc, że ciepła woda została odłączona bez żadnego ostrzeżenia telefonicznego czy pocztą elektroniczną, zaledwie po jednym wezwaniu do zapłaty.

Zwróciliśmy się więc tego samego dnia (piątek) telefonicznie do „SCE Jaworzno III” z prośbą stanowisko w sprawie. Początkowo odnieśliśmy wrażenie, że nasza interwencja nie jest mile widziana, kiedy poproszono nas o pytania na piśmie i wspomniano o konsekwencjach ewentualnego naruszenia dobrego imienia firmy. Ku naszemu zaskoczeniu odpowiedzi przyszły już w poniedziałek, 9 czerwca 2025 roku. Z otrzymanych informacji wynika, że w sprawie zaległości w płatnościach przez S.M. „Saturn” w Czeladzi wierzyciel, czyli „SCE Jaworzno III” sp. z o. o. w Jaworznie, wzywał dłużnika do zapłaty aż trzykrotnie:
- 4 marca 2025 roku – wystawiono wezwanie do zapłaty,
- 7 kwietnia 2025 roku – wystawiono wezwanie do zapłaty,
- 12 maja 2025 roku – wystawiono ostateczne wezwanie do zapłaty.
Jeśli te informacje są prawdziwe (a nie mamy podstaw, by je kwestionować), to spółdzielnia już 3 miesiące przed odcięciem dostaw ciepłej wody była wzywana do uregulowania należności i mało prawdopodobne jest, by można było mówić o pomyłce czy zapomnieniu, skoro dostawca ciepła wzywał odbiorcę do zapłaty należności aż trzykrotnie.
„Zaległości tego typu ze strony Spółdzielni Mieszkaniowej „Saturn” powtarzają się na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. Przed poprzednim wstrzymaniem dostaw, w 2023 roku, wystawiono 4 wezwania do zapłaty.” – odpowiedział na pytania redakcji 24Zagłębie Piotr Ziętek – Kierownik Działu Promocji i Obsługi Klienta „Spółki Ciepłowniczo-Energetycznej Jaworzno III” sp. z o. o. w Jaworznie.
9 czerwca udaliśmy się też na miejsce, by porozmawiać z mieszkańcami. Wynikało to również z faktu rozbieżności między informacjami na forach, które mówiły o kilkudniowych przerwach w dostawach ciepłej wody, a tymi, które przekazały nam spółdzielnia oraz dostawca, że wstrzymanie dopływu trwało każdorazowo niecałe półtorej doby.
„Nie było wody w zeszłym tygodniu, trochę dłużej jak jeden dzień. I wisiała kartka, że nie będzie. Podobno jakiś remont.” – powiedziała nam starsza mieszkanka jednego z bloków, która pragnie zachować anonimowość.

„Nie było od rana jednego dnia do wieczora na drugi dzień. Dobrze, że jest w miarę ciepło, a nie zima. Ale trochę to dokuczliwe. Chyba dwa lata wstecz było tak samo, akurat małe dziecko miałam, to grzałam wodę w czajniku. Ponoć jakiś remont sieci, choć słyszałam też głosy, że specjalnie odłączyli.” – powiedziała nam inna z napotkanych mieszkanek, także prosząc o anonimowość.
Skąd powracające problemy z ciepłą wodą na Piaskach?
Nasza hipoteza jest taka, że wbrew uspokajającym komunikatom Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Saturn” w Czeladzi, ta ma jednak pewne kłopoty z płynnością. Sam Prezes Źrałek przyznał w rozmowie z nami, że są wśród lokatorów tacy, którzy nie płacą, a łączny ich dług z tego tytułu wynosi między 1 a 1,5 miliona złotych (przy okazji – zastanawia nas brak dokładnych danych). Rekordzista ma nie płacić od 10 lat! Ponieważ zasoby spółdzielni to wielokroć więcej budynków, niż tylko te kilka bloków przy ulicy Krakowskiej, a to oznacza konieczność opłacania przez spółdzielnię rachunków dla bardzo wielu podmiotów, być może nie starcza środków, jakimi spółdzielnia na bieżąco dysponuje. I być może celowo zdecydowano na zwłokę w zapłacie faktury dla „SCE Jaworzno III” uznając, że skoro poprzednio dostawca ciepłej wody dopiero po czwartym bezskutecznym wezwaniu do zapłaty ją odciął, to i tym razem tak zrobi, a to dawałoby kolejny miesiąc na zwłokę. Tymczasem ciepłownia zakręciła kurek z ciepłą wodą „już” po trzecim wezwaniu do zapłaty, czym zaskoczyła spółdzielnię. Czy tak było? Prawdopodobnie się nie dowiemy. Jednak ta hipoteza wydaje się być najbardziej prawdopodobna.
Za nieprawdopodobne zaś uznajemy tłumaczenia, że ktoś zapomniał zapłacić fakturę lub popełnił błąd, podczas gdy trzykrotnie był wzywany do zapłaty przez kolejne trzy miesiące. O ile gdzieś nie wystąpiły okoliczności, o których nas nie poinformowano. W tej sytuacji reakcja dostawcy ciepłej wody nie tylko nas nie dziwi, ale wręcz zaskakuje cierpliwość i pobłażliwość dla klienta, który nie zachowuje rzetelnie.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!

Interesujcie się sprawami spółdzielni – we własnym interesie
Dla najemców i właścicieli mieszkań z budynkach należących do Spółdzielni Mieszkaniowej „Saturn” wnioski są takie, że być może powinni bardziej zainteresować się sytuacją spółdzielni, choćby biorąc udział w walnych zebraniach i wyrażając oczekiwania skuteczniejszej egzekucji należności od dłużników, którzy nie płacą czynszu i opłat eksploatacyjnych. W przeciwnym wypadku ofiarami ich nieuczciwości padają głównie ci, którzy sumiennie opłaty regulują.
Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!

Może Cię zainteresować: