Budowa niemal 7-kilometrowego odcinka S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza zbliża się do końca. Węzeł Ząbkowice jest już gotowy

We wtorek otwarte zostały kolejne łącznice na nowym węźle Ząbkowice – wjazdowa i wyjazdowa na Pyrzowice. Wcześniej można było już korzystać z łącznic w kierunku Sosnowca. Budowa odcinka S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza zbliża się do końca.

Węzeł Ząbkowice funkcjonuje już w pełni – można z niego zjeżdżać zarówno w kierunku Sosnowca, jak i Pyrzowic. Zamknięty został natomiast zjazd na ulice Konstytucji i Kusocińskiego.

Większość prac jest już zakończona

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na odcinku S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza zakończono już większość robót drogowych i mostowych, natomiast dla części obiektów inżynierskich uzyskano już decyzje pozwolenia na użytkowanie. Wybudowano w sumie trzynaście obiektów inżynierskich – dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych, a także siedem przejść dla zwierząt. Powstały ponadto drogi dojazdowe i łącznikowe.

– Na terenie budowy sukcesywnie przybywa nowej nawierzchni bitumicznej: wbudowano około 150 000 ton mieszanek mineralno-asfaltowych, a roboty te zostaną zakończone jeszcze w bieżącym miesiącu. Wykonawca realizuje ostatnie prace wykończeniowe. Równolegle montowane są bariery energochłonne, ekrany akustyczne, oznakowanie, ogrodzenie i inne urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Trwają także prace porządkowe – informuje katowicki oddział GDDKiA.

Aneks i nowy wiadukt

Zgodnie z aneksem do kontraktu, wykonane zostaną dodatkowe prace przy węźle Pogoria. Wyburzony zostanie dotychczasowy wiadukt nad DK1 – w ciągu ulicy Armii Krajowej (droga wojewódzka nr 796), zaś w jego miejsce powstanie nowy, który będzie dostosowany do parametrów S1.

Co istotne, podczas rozbiórki starego wiaduktu, a także budowy nowego organizacja ruchu w rejonie węzła będzie zmieniana – warto o tym pamiętać. Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z przebudowanym węzłem Pogoria planowane jest do końca 2024 roku.

Koniec inwestycji coraz bliżej

Przypomnijmy, że wykonawcą budowy odcinka S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza o długości 6,95 km, wraz z dwoma węzłami Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Dąbrowa Górnicza Pogoria, jest Budimex. „Ekspresówka” biegnie w śladzie dawnej DK1.

Początkowo inwestycja miała się zakończyć 11 grudnia 2023 r. Potem jednak termin przesunięty został na 24 czerwca 2024 roku. Wyjątkiem jest wspomniany już węzeł Pogoria. Wartość umowy głównej na wykonie robót budowlanych to kwota 282 122 728,56 zł.

– 26 listopada 2020 r. podpisaliśmy umowę o dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to 302 519 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 399 881,53 zł – przypominają w GDDKiA.
Węzeł Ząbkowice bez zjazdu do Katowic

Może Cię zainteresować:

Dąbrowa Górnicza. Przebudowa DK1: utrudnienia na węźle Ząbkowice. Drogowcy układać będą ostatnią warstwę nawierzchni

Autor: Redakcja

07/05/2024

Budowa S1 węzeł Pogoria

Może Cię zainteresować:

Budowa S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza: przy węźle Pogoria powstanie nowy wiadukt. Koniec prac jeszcze w tym roku?

Autor: Grzegorz Lisiecki

01/02/2024

Węzeł Ząbkowice

Może Cię zainteresować:

Budowa S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza: węzeł Ząbkowice został częściowo otwarty. To jednak nie koniec zmian

Autor: Grzegorz Lisiecki

19/01/2024