Nowe inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Co się zmieni?

Kolejne drogowe inwestycje w Dąbrowie Górniczej rondo, przejścia, perony i zatoki. Mają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

UM Dąbrowa Górnicza
Dąbrowa Górnicza

W Dąbrowie Górniczej trwają prace drogowe. Czas na kolejne zmiany – od ronda przy al. Róż do nowego ronda przy Powiatowym Urzędzie Pracy.

Wycinki nie będzie

Jak informował Urząd Miasta, przy przejściu podziemny przy al. Róż pojawią się trzy pochylnie rowerowe. Jedna z nich powstanie przy jezdni w kierunku centrum, po stronie Merkurego. Druga znajdzie się przy Zespole Szkół Technicznych, zaś trzecia pozwoli na włączenie się do ciągu pieszo-rowerowego, który znajdzie się po stronie ul. Królowej Jadwigi. Wycinki drzew nie będzie.

Na skrzyżowaniu z ulicy Augustynika wjazd i wyjazd zostaną utrzymane jedynie jako prawoskręty. Chodzi o poprawę płynności ruchu. W kierunku Gołonoga zniknie możliwość skrętu w lewo i przejazd przez tory kolejowe. Dotychczasowe przejście dla pieszych zostanie wzbogacone o o przejazd rowerowy. Miasto zapowiada, że w niedalekiej przyszłości równie wzdłuż ulicy Augustynika powstanie ciąg pieszo-rowerowy.

– „Obsługa” ulicy Augustynika nie ucierpi na tych zmianach, bo przy ul. Królowej Jadwigi planowany jest dodatkowy wylot i wlot w ul. Orzeszkowej – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych Urzędu Miasta.

Zmiany w centrum miasta

Między Parkiem Hallera a Pałacem Kultury Zagłębia wyniesione zostanie przejście dla pieszych. Ma to ułatwić dostęp do przystanków tramwajowych. Te mają się wkrótce znaleźć na wysokości przystanków autobusowych. Z kolei wejście do przejścia podziemnego przy CH Pogoria ulegnie przebudowie. Stworzone zostaną tam trzy pochylnie rowerowe: po stronie parku, przy poczcie oraz od strony CH Pogoria.

Wydzielona droga rowerowa poprowadzona zostanie przez plac po stronie parku – umożliwi zjazd do przejścia i pozwoli na kontynuację jazdy drogą rowerową wzdłuż ul. Kościuszki w stronę centrum przesiadkowego przy dworcu i dwóch tuneli pod torami. Przez pochylnię przy poczcie wyjedziemy na drogę rowerową wzdłuż ul. Sobieskiego, a ta zaprowadzi nas do granicy z Będzinem.

Na wysokości CH Pogoria i przy przystanku tramwajowym przy ul. Sienkiewicza kładki dla pieszych zostaną zlikwidowane. Kładka przy Pogorii zostanie zastąpiona wyniesionym przejściem dla pieszych. Sam przystanek tramwajowy będzie przeniesiony właśnie w pobliżu nowego przejścia dla pieszych. Przejazd przez tory na ulicy Sienkiewicza zostanie zlikwidowany.

Rondo, perony, zatoki

Przejście podziemne przy Hucie Bankowej zostanie zlikwidowane. Pozostanie przejście dla pieszych, którego bezpieczeństwo ma poprawić rondo turbinowe. Powstanie w miejscu skrzyżowania z ulicą Chopina. Przystanek autobusowy po stronie huty oraz ten po drugiej stronie jezdni zyskają zatoki.

Za rondem przy Powiatowym Urzędzie Pracy powstaną nowe perony przystanku tramwajowego. Przystanek autobusowy przy PUP wyposażony zostanie w zatokę, tak samo, jak ten w stronę centrum.

Zamknięty w dalszym ciągu pozostanie wlot z ronda w kierunku ulicy Legionów. Inwestycja w tym miejscu ma być kontynuowana, kiedy miasto otrzyma dofinansowanie do projektu.

Przy granicy za Będzinem skończy się nowa droga rowerowa. – Liczymy, że o kontynuację – aż do granicy z Czeladzią – zadba Zarząd Dróg Wojewódzkich podczas planowanej przebudowy drogi wojewódzkiej nr 910 – zaznacza Krzysztof Serafiński.