Podpisano umowę na projekt węzła Klimontów i fragmentu S1. Koszt to prawie cztery miliony złotych

Umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu została podpisana. Koszt to prawie cztery miliony złotych. W przyszłości ta inwestycja ma odciążyć lokalne drogi i poprawić komunikację ze strefą ekonomiczną.

W poniedziałek, 7 lutego, w Urzędzie Miasta Sosnowiec umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej sześciokilometrowego odcinka S1 oraz węzła Klimontów podpisali przedstawiciele samorządu, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Highway Sp. z o. o.

Do przetargu w tej sprawie stanęły cztery firmy. Mosty Katowice zaproponowały przygotowanie dokumentacji za 9 152 439 złotych, z kolei Complex Projekt za 5 784 193 złote. To zawrotne sumy, dlatego tak naprawdę do końca rozważane były tylko propozycje Gramaru (4 791 342 złote) i Highweya (3 997 746 złotych). Wygrała najtańsza.

Na kwotę 3 997 746 złotych składają się tak naprawdę dwa projekty, ponieważ inwestycję UM Sosnowiec prowadzi razem z GDDKiA. Samorząd za przygotowanie dokumentacji około kilometrowego odcinka S1 wraz z węzłem i drogami lokalnymi zapłaci 1 237 380 złotych. Z kolei GDDKiA odpowiada za pozostałe pięć kilometrów trasy. Koszt wykonania dokumentacji dla tego odcinka oszacowano na 2 760 366 złotych.

Dokumentacja części samorządowej powinna zostać przygotowana w ciągu 10 miesięcy, a części GDDKiA w ciągu 16 miesięcy.

Węzeł Klimontów ma odciążyć lokalne drogi

Węzeł Klimontów powstanie w rejonie Sosnowiecko-Dąbrowskiej Podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, co zdecydowanie poprawi komunikację w tym rejonie. Ruch samochodów ciężarowych i dostawczych zostanie wyprowadzony z dróg lokalnych. Kierowcy, którzy będą chcieli dostać się lub zjechać z drogi S1, będą wykorzystywali układ łącznic oraz rond, które powstaną w rejonie stacji benzynowej BP oraz zakładu Birton.

- Tak naprawdę projekt miejskiej części tej inwestycji już istnieje. Musimy go jednak zweryfikować i zaktualizować. Jeśli chodzi o część GDDKiA, to przygotowujemy analizę kilku wariantów kształtu drogi, ponieważ są one uzależnione od dozwolonych prędkości - wyjaśnia Piotr Urbański, prezes Highway. - Prace rozpoczęliśmy zaraz po tym, jak dowiedzieliśmy się, że wygraliśmy przetarg. Wkrótce zorganizujemy spotkania z zamawiającymi, na których przedstawimy ewentualne uwagi czy zastrzeżenia - dodaje.

Cały projekt zakłada rozbudowę drogi S1 na odcinku o długości sześciu kilometrów. Od stacji benzynowej Shell w kierunku Cieszyna do ul. Inwestycyjnej.

Dokumentacja, jaką ma przygotować dla GDDKiA Highway, będzie obejmowała m.in. przebudowę nawierzchni, przygotowanie odpowiednich parametrów geometrycznych, przebudowę skrzyżowań, budowę MOP-u (Miejsca Obsługi Podróżnych) w okolicy ul. Lenartowicza i połączenie go z istniejącą stacją paliw, budowę miejsc do kontroli pojazdów czy przebudowę sieci oświetlenia drogowego.