Dąbrowa Górnicza. Trwają prace przy stacji w Gołonogu, gdzie ma powstać centrum przesiadkowe. Na placu budowy dużo się zmieniło

W listopadzie zamknięty został stary przejazd drogowo-kolejowy w Gołonogu, ale prace przy budowie nowego układu rozpoczęły się już we wrześniu. Na placu budowy sporo się dzieje. Pytanie, czy sam dworzec w Gołonogu zostanie w końcu zmodernizowany?

UM Dąbrowa Górnicza
W Gołonogu trwa budowa centrum przesiadkowego

Stary przejazd zamknięty został 24 listopada – w miejscu tym powstanie wiadukt kolejowy, pod którym będzie można przejechać samochodem i rowerem, bądź przejść pieszo. Jak informuje urząd miasta, rozpoczęły się już przygotowania do budowy tymczasowego przejścia i przejazdu przez tory. W miejscu starego przejazdu wykonany został już wykop i platforma pod palowanie. Kolejny etap: wiercone będą pale CFA pod konstrukcję wiaduktu.

Jeśli prace przebiegać będą zgodnie z harmonogramem, to w kwietniu ekipy budowlane przeniosą się na drugą część starego przejazdu i tor w kierunku Sosnowca.

Nowe perony. I ronda

Co się jeszcze wydarzyło? Po zamknięciu przejazdu, rozebrany został tor (na długości około 700 metrów) w kierunku Ząbkowic. W jego śladzie, przy budynku dworca, widać już sporej wielkości wykop. Jest to element przejścia podziemnego pod torami. Rozpoczęty został także wykop i ława fundamentowa pod peron nr 2. Warto bowiem przypomnieć, że na stacji w Gołonogu powstaną dwa zewnętrze perony: oprócz peronu nr 2 – przy budynku dworca także peron od strony ul. Parkowej. Co istotne, w miejscu istniejącego do tej pory peronu zachowana zostanie rezerwa pod dwa nowe tory kolei metropolitalnej.

Dodajmy, że projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Prace mają zakończyć się do 31 grudnia 2022 roku.

Co z parkingami i dworcem?

Jak informuje miasto, ze względu na nieuregulowane kwestie własnościowe terenów wokół dworca w Gołonogu, część inwestycji związana z budową nowych miejsc parkingowych będzie zrealizowana później.

Pracujemy nad tym, żeby załatwić tę sprawę i poszerzyć zakres inwestycji o te elementy. Jesteśmy w kontakcie z wojewodą, jako reprezentantem Skarbu Państwa, żeby uregulować stan prawny tych nieruchomości – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. I dodaje, że miasto nadal będzie zabiegać, by PKP przebudowały także dworzec w Gołonogu: – Jesteśmy gotowi – tak jak w przypadku centrum – wynająć powierzchnie biurowe na przebudowanym dworcu – zaznacza.