Roboty rozpoczęły się 16 września 2024 roku i miały objąć 3,5 kilometra drogi, od skrzyżowania z ulicą Koksowniczą w Łosieniu do granicy z gminą Łazy, o czym informowaliśmy tutaj. Ponieważ jednak przetarg pozwolił wyłonić ofertę niższej wartości, niż miasto pierwotnie szacowało (niecałe 20 milionów zamiast blisko 32 milionów złotych), pojawiły się pomysły, co zrobić z ponad 11 milionami złotych z dotacji, które już Dąbrowa Górnicza pozyskała, a które przepadłyby, gdyby ich nie wykorzystano.

Ponad 6 kilometrów przebudowanej drogi 790 w Dąbrowie Górniczej.
Początkowy pomysł na zagospodarowanie nadwyżki z dotacji dotyczył remontu ulicy Żołnierskiej w Błędowie, jednak ostatecznie postanowiono zwiększyć zakres remontu drogi wojewódzkiej nr 790 o 2,7 kilometra, na co Minister Finansów przystał.
„Ulica Gołonoska na modernizowanym odcinku została przebudowana. Zmieniliśmy geometrię jezdni, przesunęliśmy i doświetliliśmy przejście dla pieszych przy Szkole Podstawowej nr 26. Znacząco na poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu wpłynie także wyniesienie tarczy skrzyżowania z ulicą Pocztową.” — powiedział Zbigniew Kubik – naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza.
Mieszkańcy i inni korzystający z drogi podkreślają, że była ona w bardzo złym stanie już od dawna. Wszyscy liczą, że remont poprawi nie tylko wygodę użytkowania i bezpieczeństwo, ale także komfort akustyczny – czyli że w okolicy będzie po prostu ciszej.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz biuletyn informacyjny!
Droga wojewódzka częściowo poszerzona
3,5-kilometrowy odcinek, do którego początkowo miała ograniczać się inwestycja, został kompleksowo przebudowany. Zakres prac obejmował między innymi:
- zmianę geometrii jezdni w okolicach skrzyżowań,
- poszerzenie jezdni na zbyt wąskich fragmentach,
- wykonanie nowej podbudowy,
- montaż barier,
- wykonanie rowów odwadniających.
Dodatkowe 2,7 kilometra remontu objęło część ulic Gołonoskiej i Łaskowej. Na całości, czyli 6,2 kilometra drogi, wykonano między innymi:
- nową nawierzchnię, zakończoną asfaltową warstwą ścieralną,
- grubowarstwowe malowanie oznaczeń poziomych,
- oznaczenia pionowe.
Droga pieszo-rowerowa powstała „tam, gdzie było to możliwe”, jak mówią przedstawiciele miasta, czyli przy ulicy Gołonoskiej.
W rejonie skrzyżowań z ulicami Białej Przemszy i Przelotową zbudowano:
- nowe chodniki,
- zatoki autobusowe.
Dla bezpieczeństwa uczniów, przy Szkole Podstawowej nr 26:
- zbudowano wyniesione skrzyżowanie,
- doświetlono przejście dla pieszych.
Wykonano też nowe oświetlenie oraz chodnik wzdłuż ulicy Łaskowej – od stacji paliw do przystanku autobusowego przy ulicy Białej Przemszy.
Zarządzający miastem mają nadzieję, że nowe rowy odwadniające drogę zapewnią odpowiednie odprowadzanie wody opadowej, co powinno przyczynić się do poprawy trwałości nawierzchni jak i zminimalizuje ryzyko tworzenia się kałuż oraz zastoisk wodnych.
Podczas prac ziemnych do inwestycji włączyły się «Dąbrowskie Wodociągi», które zbudowały tam nowy rurociąg.
Wartość całej inwestycji to około 31,6 miliona złotych, z czego 30 milionów pochodzi z dotacji z Budżetu Państwa. Wykonawcą była firma «Drogpol» sp. z o.o. z Poraja, którą wyłoniono na drodze przetargu.
Droga wojewódzka nr 790 łączy Dąbrowę Górniczą przez Ogrodzieniec z Pilicą. Przebiega przez miasto Dąbrowa Górnicza i powiat zawierciański, w tym gminy: Łazy, Ogrodzieniec i Pilica.

Pomóż nam stworzyć najlepszy portal dla Zagłębia Dąbrowskiego. Weź udział w krótkiej ankiecie – odpowiedz na pytania. Z góry dziękujemy!


