To już ostatnie miesiące prac nad przedłużeniem linii tramwajowej nr 15. Nową trasą pojedziemy już w styczniu 2023 roku?

W pierwszej połowie 2020 roku rozpoczęły się prace nad rozbudową nowej linii tramwajowej nr 15 w Sosnowcu, która poprowadzi do Zagórza. Obecny odcinek liczy 15 kilometrów, ale linia zostanie wydłużona o około 3,5 km. Inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem i wszystko wskazuje na to, że za niespełna pół roku tramwaje będą już jeździły na całej nowej trasie.

Linia tramwajowa nr 15, której rozbudowa rozpoczęła się w 2020 roku będzie przebiegać od dotychczasowej pętli tramwajowej, poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), nieużytki do al. Wolności, ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II, gdzie powstaje pętla tramwajowa.

Przebieg linii tramwajowej nr 15
Tramwaje Śląskie

18 kilometrów poniżej godziny?

Jak wyjaśnia nam Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich, prace posuwają się zgodnie z harmonogramem, a miejscami go wyprzedzają.

– Zgodnie z zapisami umowy z generalnym wykonawcą, termin realizacji zadania to koniec stycznia 2023 roku. Na ten moment prace są realizowane zgodnie z harmonogramem, a miejscami nawet go wyprzedzają, więc niewykluczone, że uda się je zakończyć przed terminem – wyjaśnia rzecznik spółki.

Dotychczas linia 15 na trasie Katowice pl. Wolności – Sosnowiec Zagórze pętla liczyła niewiele ponad 15 km długości. Nowy odcinek to nieco ponad 3 km, czyli docelowo będzie to łącznie około 18,5 km. Na nowym odcinku trasy powstanie sześć przystanków.

Aktualny czas przejazdu linią nr 15 na całej trasie to 45 minut. W przybliżeniu, po otwarciu nowego odcinka linii tramwajowej przejazd z obsługą przystanków zajmie około 10-12 minut. Zatem przejazd przez całość trasy, czyli ponad 18 km powinien zająć mniej niż godzinę.

To nie koniec inwestycji

Przypomnijmy, że decyzja o wydłużeniu linii tramwajowej była odpowiedzią na zapotrzebowanie mieszkańców na komunikację tramwajową. Powstają nowe mieszkania, a nieopodal końcowego przystanku przy rondzie Jana Pawła II – Zagłębiowski Park Sportowy, co także zwiększy liczbę pasażerów.

Warto podkreślić, budowa tej linii to nie koniec inwestycji w mieście – w kolejnych latach urząd miasta i spółka chce połączyć torami tramwajowymi rondo Jana Pawła II z rondem Żołnierzy Wyklętych w Dańdówce, co umożliwi przeorganizowanie i usprawnienie ruchu tramwajów w Sosnowcu. Dlatego też przebudowa ronda Jana Pawła II jest nieodłącznym elementem inwestycji tramwajowej.

Prace postępują zgodnie z planem. Na rondzie Jana Pawła II ułożono już ruszt torowy pętli tramwajowej, wykonano warstwę ścieralną jezdni ronda oraz zrealizowano prace przy budowie ścieżki rowerowej (warstwa ścieralna z czerwonego asfaltu ma być kładziona w tym tygodniu) i chodników – wyjaśnia Andrzej Zowada.

Na miejscu postawione zostały już wszystkie słupy trakcyjne. Pod koniec bieżącego roku prace będą na ukończeniu, a jesienią zakres drogowy będzie w dużej mierze zakończony. Jednak już obecnie utrudnienia dla kierowców są zminimalizowane.

Pierwotna umowa zakładała, że inwestycja kosztować będzie niespełna 88,6 mln zł netto. Jednak całkowity koszt przedsięwzięcia poznamy dopiero po jego zakończeniu.