Podróże koleją będą bezpieczniejsze? W dąbrowskim zakładzie ArcelorMittal Poland produkowana jest innowacyjna szyna

Ponad 200 milionów złotych kosztowały projekty badawczo-rozwojowe. Efekt? Innowacyjna – twarda i niezwykle wytrzymała szyna, którą produkuje dąbrowski zakład ArcelorMittal Poland. Szyna ma poprawić bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.

Portfolio dąbrowskiej walcowni AMP powiększyło się o szynę z utwardzoną główką. Jak podkreślają w koncernie, jest niezwykle wytrzymała, twarda i „ma znacznie lepsze właściwości niż standardowa szyna, a w niektórych aspektach znacznie przewyższa wymagania typowego produktu”.

Po trzydziestu latach...

Kosztujący ponad 105 mln złotych projekt badawczo-rozwojowy szyny obrobionej cieplnie, który został dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ponad 42,5 mln zł) rozpoczął się w 2018 roku. Jak przekonują w ArcelotMittal Poland, intensywne prace nad innowacyjnym rodzajem szyny przyniosły efekty – produkt nie tylko spełnia wyśrubowane normy europejskie, ale nawet je przewyższa.

– Zapotrzebowanie na szyny obrabiane cieplnie, czyli twardsze i o lepszych właściwościach mechanicznych niż standardowe szyny, nieobrobione cieplnie, mocno się rozwija – wyjaśnia Sanjay Samaddar, prezes ArcelorMittal Poland. – Właśnie dlatego postanowiliśmy opracować taki rodzaj szyny, której nie mieliśmy w swoim portfolio w Polsce, aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów – podkreśla.

Co ciekawe, linia do obróbki cieplnej szyn pracowała już w dawnej Hucie Katowice w latach 80., ale była oparta o przestarzałą technologię i została zamknięta na początku lat 90. Po 30 latach, w ramach projektu badawczo-rozwojowego, została opracowana nowoczesna szyna z utwardzaną główką dostosowana do najnowszych norm europejskich i amerykańskich.

Będzie bezpiecznej na torach

– Nasz produkt jest innowacyjny nie dlatego, że jest obrabiany cieplnie, ale dlatego, że posiada szereg właściwości, które wychodzą naprzeciw stale rosnącym wymaganiom towarzystw kolejowych – tłumaczy Wojciech Koszuta, dyrektor generalny ArcelorMittal Poland. – Wysokie parametry tego rodzaju szyn są wynikiem modyfikacji mikrostruktury w procesie obróbki cieplnej i pozwalają na zwiększenie twardości główki szyny, a co za tym idzie – zwiększenie jej odporności na zużycie.
– Podczas testów w laboratorium naszą szynę poddawaliśmy m.in. badaniom zmęczeniowym. Charakteryzuje się ona wysoką odpornością na kruche pękanie oraz niskim poziomem naprężeń własnych, co bezpośrednio wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym – podkreśla dr inż. Sylwester Żak z ArcelorMittal Poland, który w projekcie obróbki cieplnej główki szyn pełni funkcję kierownika zespołu badawczo-rozwojowego.

Dodajmy, że walcownie w oddziale w Dąbrowie Górniczej produkują różne profile szynowe według kilku międzynarodowych norm. W tym roku do produkcji komercyjnej wchodzi pierwszy typ szyny z utwardzaną główką (R350HT).