Pod torami pieszo i rowerem. Tunel w Dąbrowie Górniczej połączy obie części Strzemieszyc

ARC
Stacja w Strzemieszycahc. PKP wybierze oferenta, który kompleksowo poprowadzi inwestycję od projektu po wykonawstwo

9,25 miliona złotych – w założeniu – pochłonie budowa pieszo-rowerowego tunelu pod torami kolejowymi w Strzemieszycach w Dąbrowie Górniczej. 3 listopada otwarto oferty przetargowe. I jak się dowiedzieliśmy – są one zdecydowanie wyższe niż miasto i PKP przewidywały.

Tunel pieszo-rowerowy w Strzemieszycach ma powstać w systemie „zaprojektuj i wybuduj” – czyli PKP wybierze oferenta, który kompleksowo poprowadzi inwestycję od projektu po wykonawstwo.

Podziemne przejście połączy Strzemieszyce

Przejście pieszo-rowerowe będzie mierzyć około 50 metrów. W założeniu posiadać będzie zadaszone pochylnie po północnej i południowej części, o długości odpowiednio 72 i 47 m długości oraz szerokości 5,7 m. Dzięki takiemu rozwiązaniu przejście będzie łatwo dostępne dla rowerzystów oraz osób niepełnosprawnych i z ograniczonymi zdolnościami ruchowymi. Do przejścia prowadzić ma ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 metrów, a w samym przejściu i dojściach powstaną ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną też umieszczone informacje w języku Braille’a.

Wielkie zmiany w dzielnicy

Przejście pod torami w Strzemieszycach, to element koncepcji stworzenia w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. Pobliski park ma stać się główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc.

– Tunel, który powstanie na przedłużeniu ulicy Astrów, zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne połączenie zarówno ze stacją, jak i z obiema częściami dzielnicy. Sprawi też, że planowana przestrzeń rekreacyjna stanie się ogólnodostępna – podkreślał Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Ale to nie koniec upiększania Strzemieszyc. W najbliższych miesiącach – na tak zwanym placu Krasnala – stanie tężnia solankowa. Za 512 tysięcy złotych.

Ile ostatecznie będzie kosztować tunel w Dąbrowie Górniczej?

Według szacunków inwestycja w Strzemieszycach ma kosztować około 9,25 mln zł i powinna być gotowa jesienią 2023 roku. W porozumieniu z PKP PLK określono, że miasto i kolejowa spółka podzielą się kosztami inwestycji po połowie. PKP wpłaci 4,65 miliona – resztę dołoży magistrat. Ogłoszony 13 października przetarg miał swój finał 3 listopada. I najprawdopodobniej okaże się, że zakładane przez PKP i miasto sumy... nie wystarczą na jego realizację. Jeśli powstanie – będzie to kolejny tunel pieszo-rowerowy pod torami w Dąbrowie Górniczej. Jesienią 2018 roku na stacji Ząbkowice udało się już jeden zrealizować. Wtedy wydano ponad 8 milionów, z czego 3,2 mln złotych dołożyło miasto.

czytaj więcej:

Przekazanie nowych karetek pogotowiu w Sosnowcu

Pogotowie Ratunkowe w Sosnowcu ma 3 nowe ambulanse

Nowy blok porodowy w ZCO

Porody w ZCO ze wsparciem emocjonalnym i psychologicznym

Konferencja prasowa w Sosnowcu

Lekarze z Sosnowca przyjmują pacjentów w zimnych gabinetach

Huta ArcelorMittal

Kamera monitoruje hutę od blisko roku. Jaki efekt?

Tak ma wyglądać Zagłębiowski Park Sportowy

Budżet 2022 przyjęty. Zbliża się koniec dużych inwestycji

Bas Tajpan, finalista programu Lego Masters, buduje z klocków makietę dworca

Zielone światło dla komunikacji miejskiej i rowerów?

Konferencja w Sosnowcu

Zniżki w Sosnowcu? Tylko z paszportem covidowym