Metropolia przejęła udziały PKM-ów. „Będziemy mieli większe pole manewru”

Metropolia przejęła od 1,32 proc. do 100 proc. udziałów w PKM-ach, które realizują przewozy dla ZTM. - Będziemy mieli większe pole manewru, jeśli chodzi o dostosowanie rozkładów jazdy czy tras do pojawiających się i - ostatnimi czasy często zmieniających się - potrzeb - wyjaśnia Kamila Rożnowska, rzeczniczka GZM.

ARC
Autobusy ZTM

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia objęła udziały we wszystkich PKM-ach, które realizują przewozy na rzecz Związku Transportu Metropolitalnego. W czterech z pięciu posiada niewiele, bo od 1,32 proc. do 7,33 proc. Za to PKM Świerklaniec, gdzie Metropolia posiada 100 proc. udziałów, nie jest już Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej, ale Przedsiębiorstwem Komunikacji Metropolitalnej.

Udziały GZM w PKM-ach:

  • PKM Świerklaniec – 100 proc.
  • PKM Sosnowiec – 7,33 proc.
  • PKM Gliwice – 6,42 proc.
  • PKM Tychy – 2,06 proc.
  • PKM Katowice – 1,32 proc.

Metropolia chce organizować komunikację bez przetargów

W jakim celu Metropolia zdecydowała się na przejęcie udziałów w poszczególnych PKM-ach? - Jedynym celem zmian własnościowych i organizacyjnych jest realizacja zamówień obsługi linii komunikacyjnych w formule in-house, czyli bez przetargu - wyjaśnia przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak.

Chodzi o to, aby ZTM mógł na bieżąco reagować w nagłych sytuacjach, kiedy konieczne jest przeorganizowanie komunikacji w regionie. Ma się to przełożyć na komfort pasażerów.

- Będziemy mieli większe pole manewru, jeśli chodzi o dostosowanie rozkładów jazdy czy tras do pojawiających się i - ostatnimi czasy często zmieniających się - potrzeb. Będziemy mogli łatwiej zmienić np. trasę przebiegu linii i skierować ją do obsługi przystanków, gdzie występuje takie zapotrzebowanie. Umowy po przetargowe natomiast zawierają sztywne ramy, które wykluczają taką elastyczność zarządzania - wyjaśnia Kamila Rożnowska, rzeczniczka GZM.

Metropolia nadal będzie ogłaszała przetargi, ale jedynie na usługi realizowane przez prywatnych przewoźników. Obecnie PKM-y wykonują dwie trzecie, a prywatni przewoźnicy jedną trzecią przewozów i tak ma pozostać.

32 autobusy elektryczne trafią do PKM-ów

Przejęcie udziałów w PKM-ach było częścią wprowadzana linii metropolitalnych, które mają integrować transport w Metropolii. W tym celu PKM Świerklaniec kupił 25 dodatkowych autobusów.

Kolejną inwestycją Metropolii w PKM-y będzie przekazanie 32 autobusów elektrycznych oraz 16 ładowarek mobilnych, na które uzyskano dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Trafią one do PKM-ów w Świerklańcu, Sosnowcu, Gliwicach i Katowicach. PKM Tychy, w ramach osobnego projektu, otrzyma dofinansowanie na zakup trolejbusów hybrydowych.

- Wybudowanych też zostanie 9 stacjonarnych punktów ładowania - dodaje Kamila Rożnowska.