Berger Bau Polska za 15 milionów złotych przebuduje zabytkowy dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej

To była najlepsza oferta spośród złożonych w przetargu na przebudowę zabytkowego, ale niszczejącego dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej. PKP SA wybrało do tego zadania firmę Berger Bau Polska. Koszt przedsięwzięcia - blisko 15 milionów złotych.

Jedynym kryterium oceny ofert były pieniądze – Berger Bau Polska został więc wybrany bez większych dyskusji spośród siedmiu ofert złożonych w przetargu. Wrocławska firma zmodernizuje dąbrowski dworzec za 14.974.782,21 zł brutto. To o blisko 1,5 miliona mniej niż PKP planowało wydać na tę inwestycję. W założeniu prace mają potrwać 15 miesięcy.

– Umowa z wybranym w postępowaniu wykonawcą zostanie podpisana niezwłocznie po upłynięciu terminu na składanie odwołań przez pozostałych uczestników postępowania i jeśli, rzecz jasna, nie wpłyną odwołania od innych oferentów biorących udział w przetarg – przekazał Bartosz Sarna z wydziału współpracy z mediami PKP SA.

Dworzec w centrum Dąbrowy Górniczej nie będzie pierwszym, który Berger Bau przebuduje na zlecenie PKP SA. Firma ma już doświadczenie w modernizacji obiektów na stacjach w Strzelinie i Zgorzelcu, będzie też przebudowywać zabytkowy dworzec w Węglińcu.

Wiele lat zabiegów o modernizację dworca

Samorząd Dąbrowy Górniczej od wielu lat zabiegał o tę inwestycję. I by przeprowadzić ją tak, by zbiegła się w czasie z planowaną budową centrów przesiadkowych, zmianie układu ulic i torów. Wreszcie planowane prace udało się zsynchronizować.

– Cieszymy się gratulujemy PKP, że został wyłoniony wykonawca dworca. Trzymamy kciuki, żeby za 15 miesięcy ten obiekt stanął w takim blasku, jak widzimy na wizualizacjach. Razem z nim powstaną centra przesiadkowe – w centrum i Gołonogu – powiedział prezydent Dąbrowy Górniczej, Marcin Bazylak.

Dąbrowa Górnicza w Programie Inwestycji Dworcowych

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego na terenie całego kraju zostanie wybudowanych lub przebudowanych prawie 200 dworców kolejowych. Projekt przebudowy przewiduje dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – będzie winda osobowa, przy głównym wejściu powstanie pochylnia, a w budynku i w jego bezpośrednim otoczeniu – ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących.

Co się zmieni w dąbrowskim dworcu?

Cegły elewacji będą wyczyszczone i uzupełnione, podobnie jak fryzy oraz inne detale architektoniczne. Zabytkowy charakter dworca podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Uzyskany efekt podkreśli nowa iluminacja budynku. W parterowej części, obok kasy, poczekalni, toalet i dwóch punktów komercyjnych planowane są także powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmować będzie miasto. Prezydent Marcin Bazylak chciałby, aby na dworcu działało między innymi biuro paszportowe oraz biuro obsługi cudzoziemców. Władze miasta zabiegają o to w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.

Nie zabraknie też nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – będzie monitoring, kontrola dostępu, system antywłamaniowy oraz system detekcji pożaru. Ponadto dynamiczna informacja podróżnych w postaci elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów wraz z informacją głosową. Zadbano też o otoczenie – w sąsiedztwie przydworcowego parkingu powstaną ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 mkw. złożone z około 2500 roślin. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.