Co z fabryką Izery w Jaworznie? Najpierw ElectroMobility Poland musi wygrać przetarg. A co z konkurencją?

Czy najbliższe miesiące okażą się decydujące dla projektu „Izera”? Chiński koncern Geely, dostawca platformy dla pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, trafił na czarną listę ukraińskiej Narodowej Agencji ds. Zapobiegania Korupcji za swoje interesy w Rosji, na dodatek ElectroMobility Poland wciąż nie ma terenu pod fabrykę w Jaworznie. Spółka odpowiadająca za Izerę musi najpierw przystąpić do przetargu, który – jak się dowiedzieliśmy – „zostanie rozpisany już wkrótce”.

Mat. ElectroMobility Poland
Fabryka w Jaworznie wizualizacja

Przypomnijmy, że fabryka Izery ma zostać wybudowana w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym, będącym częścią Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To w sumie niespełna 300-hektarowy teren, który Jaworzno – na zasadzie wymiany – pozyskało od Lasów Państwowych. JOG znajduje się w okolicy jaworznickich elektrowni – w północno-zachodniej części miasta, przy węźle A4 z S1. Sama fabryka Izery ma zająć około 118 hektarów.

Branża chce inwestować w Jaworznie

Od kilku miesięcy Lasy Państwowe karczowały i oczyszczały teren pod Jaworznicki Obszar Gospodarczy. Jak się dowiedzieliśmy, „prace zmierzają już ku końcowi”, a to oznacza, że teren już niedługo zostanie przekazany miastu. Jaworzno wcześniej pozyskało dotację w wysokości 100 mln złotych na uzbrojenie JOW w media, czyli na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz ze stacją oczyszczania wody. Miasto zadba również o układ drogowy.

Według szacunków Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, JOG będzie mógł stworzyć 10-12 tysięcy nowych miejsc pracy, a to potencjał porównywalny z podstrefą gliwicką KSSE. Już kilka miesięcy temu w jaworznickim magistracie podkreślano, że – oprócz ElectroMobility Poland są też już inni inwestorzy zainteresowani budową swoich zakładów na tym terenie. Według nieoficjalnych informacji to także producenci związani z przemysłem samochodowym.

„Czarna lista” i co dalej?

Zgodnie planem przedstawionym przez spółkę ElectroMobility Poland, budowa fabryki Izery na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego miałaby rozpocząć się w pierwszym kwartale 2024 roku i potrwać około 18 miesięcy. Etap rozruchu technologicznego zaplanowano na koniec roku 2025, zaś regularna produkcja zaplanowała została na 2026 r. Zdolność produkcyjna fabryki w Jaworznie od 2025 r. ma wynosić 100 tysięcy samochodów rocznie, natomiast od 2030 roku – 200 tysięcy, co związane ma być z planowaną rozbudową wydziałów spawalni i montażu, instalacją dodatkowych linii produkcyjnych w lakierni, a także z budową tłoczni.

W fabryce Izery mają pracować 2403 osoby. W Jaworznie najpierw produkowany będzie SUV segmentu C (crossover), potem zaś uruchomiona zostanie produkcja dwóch innych wersji Izery, kombi i hatchbacka. Platformę, Sustainable Experience Architecture (zapewne w wersji SEA2), dla pierwszego polskiego samochodu elektrycznego ma dostarczyć chińskie Geely – o ile znalezienie się koncernu na czarnej liście ukraińskiej Narodowej Agencji ds. Zapobiegania Korupcji, za prowadzenie interesów w Rosji, nie przyniesie innych implikacji. Budowa fabryki i uruchomienie produkcji ma kosztować 6 miliardów złotych, zaś według planów EMP, samochód trafić ma do regularnej sprzedaży w 2026 roku. Z kolei już w 2024 roku, ma pojawić się możliwość zamówienia Izery w limitowanej serii.

„Mamy inne lokalizacje alternatywne”

Plany są, a co z realizacją? Teren pod fabrykę wciąż nie należy do EMP, a spółka dopiero musi wziąć udział w przetargu. A ten ma „zostać rozpisany już wkrótce”. W imieniu Jaworzna przetargiem, wraz z obsługą inwestorską, zajmie się Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

My oczywiście w przetargu wystartujemy z nadzieją, że ten teren uda nam się pozyskać – mówił niedawno dla Money.pl Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland. I jak dodał: – Przetarg ma to do siebie, że nie wiemy, jaki będzie jego przebieg i nie możemy na to wpłynąć. Mamy inne lokalizacje alternatywne, ale wierzymy, że uda się tę inwestycję zrealizować w Jaworznie. To jest najlepsze miejsce dla Izery z punktu widzenia dostawców, ośrodków badawczo-rozwojowych, pracowników, o których tam będzie łatwiej niż gdzie indziej.

Izera showcar

Może Cię zainteresować:

Chiński koncern, który ma dostarczyć platformę dla Izery, na czarnej liście za interesy w Rosji. Co zatem dalej z Izerą?

Autor: Grzegorz Lisiecki

30/06/2023

Fabryka Izery w Jaworznie

Może Cię zainteresować:

W Jaworznickim Obszarze Gospodarczym wycinają drzewa i oczyszczają około 300-hektarowy teren. Ma tam powstać fabryka Izery

Autor: Grzegorz Lisiecki

11/02/2023

Prototyp Izery w wersji SUV zaprezentowany w 2020 roku

Może Cię zainteresować:

Czy Izera będzie zbyt droga? Ekspert: „200 tysięcy złotych to absolutne minimum. Taniej po prostu się nie da”

Autor: Grzegorz Lisiecki

31/03/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon